Opgeblazen trommelvliezen

Griekenland, Gouvia

Na het ontbijt vertrokken we naar het Achillion, een paleis dat gebouwd werd in opdracht van Keizerin Elizabeth, beter bekend als Sissi. De keizerin kwam zelf graag naar Corfu om te ontsnappen aan het hectische hofleven in Wenen en om de dood van haar zoon te verwerken.
Helaas voor ons wordt het hele paleis gerenoveerd (het werd ook wel heel erg tijd) en konden we alleen de tuin bezoeken. Toch gaf het ons enigzins een beeld van het paleis waar de keizerin in heeft gewoond.
Om 12 uur werden we verwacht op de Music school. Het is een middelbare school waar de nadruk ligt op muziek. Elke leerlingen volgt naast het gewone curriculum muzieklessen. Onze komst veroorzaakt elk jaar ontzettend veel onrust. Vrijwel alle leerlingen van de music school (slechts 200, op Groenewald hebben we er bijna 1500) verzamelden zich in de hal om naar de vreemdelingen uit Nederland te kijken. Het veroorzaakt nogal een awkward situatie. Gelukkig waren er drie Nederlandse kinderen die onze leerlingen gingen rondleiden door de school. Ze lieten verschillende lokalen zien, zoals het gymlokaal (hier lagen alleen een paar matjes op de grond), het scheikunde lokaal (dat alleen door docenten wordt gebruikt als pauze ruimte) en de kelderruimte (waar ook lessen werden gegeven). We eindigden in de aula waar we optredens kregen van de Griekse leerlingen. Het enorme muzikale talent van deze leerlingen blijft indrukwekkend. Het nadeel was dat vrijwel alle 200 leerlingen ook in de aula zaten waardoor het geluidsniveau gigantisch werd.
Na de optredens kregen onze leerlingen een tasje met eten. Het bleek de warme schoolmaaltijd van de Griekse leerlingen te zijn. De lunch werd opgegeten in onze appartementjes omdat de regen inmiddels weer met bakken uit de lucht kwam.
Het duurde even voor de regen overgetrokken was maar daarna kwam er al snel een waterig zonnetje tevoorschijn. De leerlingen werden via de groepsapp opgetrommeld en we vertrokken naar Paleokastritsa. Hier bezochten we een Grieks Orthodox klooster boven op een flinke heuvel. Het klooster is klein maar bevat een mooie tuin en intiem kerkje.
Nadat we de heuvel afgedaald waren kregen de leerlingen de mogelijkheid om even te zwemmen terwijl de docenten het avondeten regelden. Het werd souvlaki in het restaurant waar we de eerste avond waren.
De avond werd met vrije tijd in het dorp afgesloten. En nu optijd naar bed, morgen wordt weer een mooie dag.