Berg af, berg op

Griekenland, Arilas

Dit jaar werden we niet wakker van een horde muggen maar sliepen we allemaal prima. Na het ontbijt vertrokken we naar Porto Timoni. De docenten mochten direct aan de bak met hun busjes. Hellingen met een stijgingspercentage van 20% vormden geen belemmering om op de plaats van bestemming te komen. Onderweg keken we onze ogen uit. Om de ene bocht kwam een nog mooier vergezicht dan om de andere. Na bijna een iir rijden kwamen we dan toch aan op onze plaats van bestemming; Porto Timoni. Het is een iconisch plaatje van een smalle landengte met twee stranden aan weerszijden. De wandeling naar het strand was pittig. Theoretisch was onze tocht maar 1.5 km maar omdat de afdeling erg steil was duurde de afdeling toch langer dan normaal. Het uitzicht dat we hadden op de zee maakte de hele inspanning meer dan goed.
Overigens was dit de eerste keer voor ons als docenten dat wij ditt strand bezochten. Meneer Hoogervorst is hier jaren geleden ooit met een groepje geweest en we herinnerden onderweg ons zijn woorden: 'een helse klim'. We zagen een beetje op tegen de terugweg, maar dat gevoel werd al snel weggenomen door de twee prachtige stranden.
Eenmaal op het strand aangekomen konden we even goed afkoelen. Inmiddels was het namelijk 30 graden geworden dus het koele water was meer dan welkom.
Na de verfrissende duik was het inmiddels tijd om de zelfgesmeerde boterhammen te eten en moed te verzamelen voor de terugweg. De docenten namen een voorsprong van een half uur op de leerlingen wat ons de tijd gaf om op adem te komen voordat onze sportieve jongelingen de top bereikten. Gezamelijk liepen we het laatste stuk naar onze auto's terug.
De terugweg naar de appartementen verliep via Sidari. Op deze plek is ontzettend goed te zien hoe de zee zorgt voor erosie. Als docenten zien we dat de zee steeds verder landinwaarts komt op deze plek. Over een jaar of 2 is deze kleine baai er niet meer en wordt het onderdeel van de naast gelegen baai.
Na een half uur waren we weer terug bij het hotel. Er werden wat baantjes gezwommen in het zwembad van het hotel en we fristen ons allemaal even op. Het avondprogramma vond plaats in de hoofdstad van het eiland, Kerkyra. De leerlingen mochten vanavond zelf hun eten verzorgen en aan de foto's te zien is ze dat goed gelukt. De avond werd afgesloten op een terrasje met een mooi uitzicht op het fort.
Bij thuiskomst bleek dat het grootste deel nog niet toe was aan nachtrust. Het avondprogramma werd verleng met een nachtelijk potje weerwolven.
Het wordt nacht in Wakkerdam en alle Groenewalders gaan slapen...