"I really believe I shall always be talking of Bath, when I am at home again–I do like it so very much…. Oh! Who can ever be tired of Bath?" Jane Austen - "Northanger Abbey".

Verenigd Koninkrijk, Test Valley

Vandaag trokken we the country side in. Buschauffeur Walter bracht ons naar Bath. Eenmaal buiten Londen veranderde het landschap in een glooiend heuvellandschap dat ons aan thuis doet denken. De drukteop zondagochtend viel goed mee en binnen twee uur rijden kwamen we aan in Bath.
De naam van deze stad vindt zijn oorsprong in, misschien niet verrassend, de Romeinse thermen/ baden die hier gebouwd zijn.
Er is een natuurlijke warm waterbron te vinden en voor de Romeinen was dit reden genoeg om er een tempel te plaatsen (dat warme water moet wel het werk van de goden zijn?) en dus ook een badhuis.
Dankzij een audiotour werden de leerlingen rondgeleid door het museum waardoor ze een goede indruk kregen van hoe het tempel en thermen complex er ooit uitgezien moet hebben.
Ook was goed te zien en te voelen dat het water echt warm is dat hier stroomt. Je ziet stoomwolkjes boven het water en ook als je je hand in de buurt van het water houdt voel je de warmte.
Na de lunchpauze mochten de leerlingen op speurtocht door de stad. Behalve sporen van de Romeinen is er ook veel terug te zien uit de tweede helft van de achttiende eeuw. Een goed voorbeeld zijn de huizen aan de Royal crescent. Een lange rij huizen in de vorm van een halve cirkel. Hier woonden alle rijke adelijke families bij elkaar tijdens ‘het seizoen’. Bath is natuurlijk ook bekend van de schrijfster Jane Austen. Boeken als Pride and Prejudice en Sense and Sensibility kunnen door de leerlingen op de leeslijst gezet worden.
Om half 6 begonnen we aan onze terugreis. Dit keer met een kleine omweg. Op deze manier konden we een blik werpen op het prehistorische bouwwerk Stonehenge. Dit imposante bouwwerk werd gebouwd door boeren rond 3000 voor Christus. Hoe de mensen erin geslaagd zijn om stenen die 45 ton wogen uit een steengroeve te halen en 200km verderop op elkaar te stapelen is nog steeds een groot raadsel.
De rest van de busreis werd gebruikt om wat te rusten.
Bij thuiskomst werden de tassen ingepakt, de kamers opgeruimd en nog wat spelletjes gespeeld.
Vooral het spel saboteur was weer een hit.

Het ziet er allemaal geweldig uit, bedankt!

Sandra Counet 2023-04-23 23:46:06

Wat spelen de begeleiders een geweldig potje Saboteur! Fantastisch!

D. Spronken 2023-04-24 00:11:36

Super leuk om mee te mogen genieten van jullie bijzondere reis! Dankjewel en een goede terugreis gewenst.

Jill Glaesmaekers 2023-04-24 07:57:07

Zo leuk om mee te genieten!!! Dankjulliewel!!

Karin van Helden 2023-04-24 08:28:41

Heel goed georganiseerd. Een mooie ervaring rijker. Docenten heel erg bedankt, jullie inzet is heel erg gewaardeerd. En fijn dat jullie ons zo hebben laten meegenieten van deze reis.