Strakke planning

Griekenland, Korfoe

Vandaag waren we vroeg uit de veren. De docenten haalden om 7.15 vers grieks brood en niet lang daarna vond het ontbijt plaats. Volgens schema vertrokken we om 8.33 naar Kerkyra voor een bezoek aan de olijfzeepfabriek Patounis. We kwamen om 9.27 aan bij de fabriek, 3 minuten voor op schema.
Bij Patounis worden dagelijks ontzettend veel kilo's olijfzeep geproduceerd. De meeste zeep is overigens bestemd voor de Aziatische markt. Onze rondleider vertelde ons over het hele chemische proces dat komt kijken bij het maken van de zeep, voor de lezers die iets van scheikunde begrijpen is er een foto van het scheikundigproces te vinden bij dit verslag :) ( een geschiedenisdocent kan dit niet zo goed uitleggen).
Patounis maakt al 5 generaties zeep volgens een traditioneel recept. Inmiddels maken ze ook zeep volgens een vernieuwd recept, want in het oude recept zit palmolie en voor de productie van palmolie wordt veel amazonegebied verwoest. Dus nu wordt de palmolie vervangen door pitten van olijven. De zeep wordt als één groot blok gemaakt en gesneden en gestempeld met de hand. Nadat de blokjes gesneden zijn moeten ze 4 weken drogen.
Na de uitleg kregen we allemaal een stukje zeep mee om mee naar huis te nemen.
Om 10.26 vertrokken we naar de busjes om daar weg te rijden om 10.52, 8 minuten voor op schema. We vertrokken naar Paleokastritsis, een mooie badplaats met een klooster boven op een aangrenzende berg. We kwamen hier aan om 11.20. dit was 40 minuten voor de uiterlijke deadline van de planning.
We liepen als eerste de berg op voor een bezoek aan het klooster. Dit Grieks Orthodoxe klooster is een klein juweeltje. Niet alleen vanwege de fantastische uitzichten maar zeker ook vanwege de ontzettend mooie architectuur, bloemen en iconen. In de bijbehorende kerk werden aardig wat kaarsjes gebrand door de leerlingen.
Na dit moment van bezinning keerden we terug naar beneden om in het dorp om 12.30 pita gyros te eten. Om 12.55 was iedereen voorzien van eten en kon er gezwommen worden.
Stipt om 14.00 vertrokken we met 2 bootjes voor een rondvaart langs een aantal mooie punten in de baai. De leerlingen genoten intens van alle mooie vista's die we hadden vanaf de zee op de kust.
Volgens planning waren we om 15.00 vertrokken opweg naar de Nederlandse school van de Nederlandse club op Corfu. Aangezien we een half uur voor de geplande tijd zouden aankomen besloten we even snel een tussenstop te maken bij de appartementen om de zwemkleding uit te doen en iets geschiktst voor de avond aan te trekken.
Om 15.57 kwamen we precies optijd aan bij de Nederlandse school. Hier konden onze leerlingen in gesprek gaan met Grieks Nederlandse kinderen. Ze gaan naar Griekse scholen en volgen 3 uur Nederlandse les op het instituut. Uiteindelijk leggen ze ook een nt2 examen af waarmee ze in Nederland kunnen studeren. Van te voren hadden de Grieks Nederlandse leerlingen en wij vragen voorbereid die we elkaar konden stellen. Ook hadden een paar leerlingen een filmpje van onze school gemaakt om de Grieks Nederlandse leerlingen een idee van Groenewald te geven. Onze leerlingen waren onder de indruk van een aantal kanten van het Griekse leven, zoals een bijbaantje dat 5 euro PER DAG opleverde. Ook wordt de vrije tijd ingevuld met muzieklessen, bijlessen (in Griekenland worden leerlingen niet op niveau ingedeeld maar alles zit bij elkaar. Om toegelaten te worden op de uni moeten ze een examen afleggen dat onhaalbaar is zonder bijles.. tsja)
Het besef dat het leven op Corfu, een Europees land, zo anders is dan het leven van onze Nederlandse jeugd is toch bijzonder.
Om 17.48 (3 minuten achter op schema) was het de hoogste tijd om naar de stad te vertrekken voor een rondleiding met een Nederlandse gids, waar we begonnen om 18.12 (12 minuten achter op schema vanwege drukte op de weg en volle parkeerplaatsen).
De Nederlandse gids, geregeld door het consulaat, liet ons de mooiste plekken zien van de stad.
Na de wandeling door de stad hadden we allemaal honger gekregen. De dames van de Nederlandse club hadden een plek voor ons gereserveerd bij een ontzettend fijn restaurantje waar we allemaal Griekse tapas (of kan dat alleen met Spaans eten?) kregen. We kwamen overigens ruim optijd bij het restaurant aan, namelijk om 19.09, 6 minuten voor op schema. Dit was de lekkerste maaltijd die we ooit op Corfu met de leerlingen hebben gegeten.
Na het eten kregen de leerlingen vrije tijd. Deze vrije tijd leverde de aanschaf op van eenzelfde t-shirt voor nagenoeg alle leerlingen en docenten.
Om 22.36 vertrokken we weer terug naar de appartementen, 6 minuten later dan gepland.
En zo kwam deze strak geplande dag tot een goed einde. Tijd voor welverdiende bedrust.

Goed geschreven Erg mooi liefs oma