Griekse pracht

Griekenland, Korfoe

Na een goed ontbijt startte het ochtendprogramma met een bezoek aan het Achillion. Dit paleis is een door keizerin Sissi gebouwd buitenverblijf. Sissi kwam graag naar Corfu. We begrijpen inmiddels wat ze zo mooi vond aan dit eiland. Daarnaast was de warmte en de zeelucht goed voor haar luchtwegen, waar ze vanwege tuberculose veel last van had.
Toen haar zoon op tragische wijze stierf zocht Sissi steeds vaker en langer de rust op van haar paleisje op Corfu. Sissi was gefascineerd door de Griekse oudheid en vooral de Griekse mythologie. De held Achilles was haar favoriet, vandaar ook dat ze haar paleis naar hem vernoemde.
Helaas was de hele bovenverdieping geheel afgesloten vanwege een (hoognodige) renovatie. Gelukkig konden we op de onder verdieping wel een goed beeld krijgen van het hele paleis. We bezochten de kapel en een aantal kamers gevuld met spullen van Sissi, Frans Ferdinand en de volgende eigenaar van het paleis, de Duitse keizer Wilhelm 2. Deze laatste heeft een gigantisch Achillesbeeld laten plaatsen in de tuin met op de sokkel de tekst 'Voor de grootste Griek, van de grootste Duitser'. U begrijpt dat ze deze tekst na de Eerste Wereldoorlog weg hebben gehaald
De paleistuin was gelukkig wel geopend zodat we dit beeld en het beeld van de stervende Achilles, geplaatst door Sissi, ( de held is op zijn kwetsbaarst) konden zien en we genoten van het mooie uitzicht over de hoofdstad Kerkyra. Natuurlijk was het ook tijd voor een groepsfoto.

Na het ochtendprogramma gingen we door naar Mon Repos. Hier is een groot park met een 19e eeuwse villa van de Britse ambassadeur in die tijd. Tegenwoordig is het een museum dat we vandaag even links lieten liggen. Aan de andere kant van het park daalden we af naar een klein strandje waar we even konden afkoelen.
Aan het einde van de dag stond een bustour door Kerkyra op het programma. Deze bustour werd ons aangeboden door de Nederlandse ambassade op Corfu. Ook maakten we kennis met twee dames van een Nederlandse Club op Corfu en 3 leerlingen die les krijgen op deze club.
Morgen staan activiteiten met de Nederlandse leerlingen op Corfu op het programma.
Het avondeten werd genuttigd bij hetzelfde restaurant als de eerste avond, dit keer souvlaki.