Il dolce fare niente

Italië, Roma

Na twee drukke dagen was het vandaag tijd voor een beetje 'la dolce fare niente', het zalige niets doen. Natuurlijk is dit wel het 'niets' doen volgens docenten..
We begonnen met een fijn ontbijtje. Het hotel heeft het ontbijt enigzins uitgebreid in de afgelopen jaren. Kregen we in de eerste jaren alleen een zoet broodje, nu staat er zowaar yoghurt met muesli, kleine broodjes en perentaart bij.
Na het ontbijt ging het ochtendprogramma verder met een bezoek aan Ostia Antica, de oude havenstad van Rome. Sinds de zesde eeuw voor Christus werd er in deze stad al handel gedreven met alle windstreken van de toenmalig bekende wereld, en met elke uitbreiding van het Romeinse Rijk nam de handel in deze plaats toe. Evenals het aantal soldaten dat verscheept werd vanuit Ostia.
Tegenwoordig is Ostia Antica een plek waar alleen nog ruïnes te vinden zijn. Maar het leuke aan deze ruïnes is dat ze meer intact zijn dan bijvoorbeeld het Forum Romanum. In Ostia dwaal je door winkelstraatjes, sta je voor een tempel, neem je plaats in een theater en sta je oog in oog met Romeinse toiletten. En dat alles onder een warm Italiaans zonnetje. Hoe fijn wil je het hebben?!
Het middagprogramma was een keuzeprogramma. Een aantal leerlingen gingen met meneer Görtzen en meneer Houben mee. Zij wandelden langs een aanral bijzonder mooie plekken in Rome, ver buiten de gebaande paden.
De rest van de groep sloot aan bij mevrouw Beij en mevrouw Stals. Zij hadden een picknick en foto opdracht met polaroid camera in Villa Borghese.
In de avond gingen onze leerlingen zelf op pad. Ze moesten zelf iets te eten zoeken en hadden eindelijk de tijd km een beetje te winkelen.
Iets minder moe dan andere keren keerden we gezamelijk terug naar het hotel.