Carpe Diem

Nederland, Stein

In de vroege ochtend van deze donderdag (2.30 uur) vertrokken we met alle Romereizigers richting Rotterdam. Het eerste deel van de reis verliep vlekkeloos.
Aangekomen op Rotterdam airport bleek echter toch een klein probleempje te zijn: onze namen stonden niet in het reserveringssysteem. (Foutje tussen het reisbureau en Transavia) Gelukkig was een meneer van de Transavia crew zo behulpzaam om alsnog alle namen in te voeren waardoor we na alsnog konden inchecken. De rij voor de security check was inmiddels flink gegroeid waardoor we zo lang moesten wachten dat we pas vlak voor het sluiten van de gate pas aankwamen bij onze gate 4.
Gelukkig verliep de reis verder uitstekend waardoor we 2 uur later de Italiaanse grond onder onze voeten voelden.
Na het ophalen van de koffers volgde de bustransfer naar het hostel. Tijdens de rit waren we onder de indruk van alle chaos op de weg. We zagen meerdere bijna aanrijdingen maar wonder boven wonder ging het telkens net goed. We waren dan ook weer blij toen we veilig voor het hostel stonden.
Maar veel tijd om bij te komen is er niet want het is bijna lunchtijd.
Snel de bagage droppen en verder dus.
We gaan voor het eerst met de metro. De leerlingen krijgen hun eigen ov-kaart en een plattegrond van het Romeinse metrostelsel. Gelukkig zijn er maar 2 metrolijnen dus heel erg fout kan het niet gaan. Alle 46 reizigers komen dan ook netjes aan op de plaats van bestemming waarna we worden beloond met een italiaanse maaltijd. Penne met tomaat, vlees met gebakken aardappeltjes en tot slot pannacotta.. eindelijk een moment om even bij te komen en te genieten.
Met goed gevulde magen gaan we de eerste kerk van deze reis bezoeken: De Santa Maria Maggiore. Een indrukwekkende Maria kerk met een plafond dat bekleed is met het goud dat Columbus na zijn eerste reis naar Amerika mee terug nam, de kribbe waar Jezus in gelegen zou hebben en een schilderij dat door engelen gemaakt zou zijn! Het kan niet op!
Na deze eerste kennismaking met het rijke roomse leven vertrekken we terug naar ons hostel. Hier kunnen we ons even opfrissen en bijkomen voordat het avondprogramma start.
In de avond staat er weer een italiaanse maaltijs op het programma. Dit keer pasta carbonara, gehaktballen met salade en tiramisu na.
Dit gaf voldoende energie om nog een mooie wandeling te maken naar Piazza Navona, via een aantal mooie plekjes.
Het Piazza Navona bruist met straatartiesten en de vele toeristen. De leerlingen kregen dan ook eindelijk vrije tijd om dit mooie stukje Rome te verkennen.
Via een avond wandeling langs een aantal highlights, zoals het Colosseum, keerden we zeer moe maar voldaan terug in het hostel.
Morgen wacht ons weer een mooie dag! Maar nu eerst een dutje doen.