Aalto University

Finland, Espoo

Vandaag stond het programma in het teken van de Aalto universiteit en de mogelijkheden voor onze leerlingen om te gaan studeren in het buitenland.
Aalto heeft een faculteit economie, engineering en architectuur.
In de ochtend bezochten we de engeneering afdeling. Hier kregen we uitleg over de universiteit, de bachelor en master opleidingen die er zijn, de toelatingseisen en andere relevante wetenswaardigheden voor buitenlandse leerlingen.
Na het algemene praatje werden we aan het werk gezet met het programmeren van een arduino. Een soort van printplaatje-achtig-ding waar je lampjes enzo in kon steken en vervolgens, doormiddel van het programmeren van een code, de lampjes (of geluidsflupje, hartslagmeter, thermometer of een andere toevoeging) kon laten werken. Dit systeem wordt tegenwoordig op vele manieren toegepast, bijvoorbeeld in achteruitrijsensoren van een auto. Een aantal leerlingen kenden het programmeren van deze dingetjes al! Hierna konden de leerlingen ervoor kiezen om door te programmeren of kennis te maken met de basics van het maken van een android app.
Tegen half 12 was het weer tijd voor lunch op school. We kregen iets typisch Fins: erwtensoep. Tsja dat kennen we natuurlijk! (Helaas wel zonder de Unox rookworst)
Na de lunch stond ons nog een rondleiding te wachten op de architectuur faculteit. We bezochten een aantal mooie gebouwen en kregen hierdoor een goede indruk van het leven van een student aan de Aalto universiteit.
Aan het eind van de middag gingen de leerlingen weer hun eigen weg. Het plan was om samen te komen bij één van de gastgezinnen voor een gezellig avond. We hopen dat ze vroeg gaan slapen want morgen staat er een heuse hike op het programma door het nationale park Nuuksio!

Klinkt als een leuke dag. Is de uni nog vernoemd naar of ontworpen door Alvar Aalto, of heeft die er eigenlijk niks mee te maken? Veel plezier met de wandeling!

Nelleke 2016-09-30 13:07:23

Alvar Aalto heeft alles te maken met de uni. Hij heeft het TU gebouw daar gemaakt. Aangezien de architectuur faculteit op dit complex een grote rol speelt ia de hele universiteit vernoemd naar hem.

groenewald 2016-10-01 20:24:14

Toppie! Je ziet gewoon dat het een ECHT heel gezellig en ontspannen groep is. Heerlijk! Wordt vast weer wennen om volgende week weer terug te zijn in het Limburgse land....