Projecten en kunst

Finland, Espoo

Vanmorgen begon onze schooldag om half 10 in de mediatheek van onze uitwisselingsschool. Vandaag was het de bedoeling om te werken aan een gezamelijk project. De leerlingen moeten een thema bedenken waarbij ze een vergelijking maken tussen Nederland en Finland, bijvoorbeeld het Finse onderwijssyteem vergelijken met het Nederlandse, oid.
Tijdens het werken aan de projecten merkten onze leerlingen al meteen een verschil, de Finse leerlingen zijn een stuk relaxter en er wordt minder efficiënt gewerkt dan bij ons. (Dat was ons docenten ook al opgevallen) Toch kon er overeenstemming worden bereikt over welke projecten er gedaan zouden worden en konden de leerlingen starten.
Rond half 12 was het lunchpauze. Vandaag stond er een visburger op het menu met aardappelen en sla, prima geregeld!
Aangezien er niet veel animo meer was in de middag voor het project, werd er besloten om naar het Emma te gaan, een museum met moderne kunst.
Het bestond uit meerdere delen. In een grote hal waren allerlei moderne kunstvormen tentoongesteld, waaronder een paar indrukwekkende objecten. Eén daarvan was een spiegel waarin je uiteraard jezelf zag, maar daarnaast ook beelden uit wo2, zoals de landingen in normandië en mensen in concentratiekampen. Heel bizar om dit opeens naast je te zien in de spiegel.
Behalve moderne kunst was er ook een museum over speelgoed. Jullie begrijpen dat de meeste leerlingen hier te vinden waren.
Na het museumbezoek gingen we allemaal weer onze eigen weg. De leerlingen met hun Fin mee (we hebben inmiddels vernomen dat sommige leerlingen de typische Finse sauna hebben getest, te vinden in vrijwel elk Fins huis.. Ook heeft er een internationale badminton wedstrijd plaatsgevonden tussen Annemiek en een Fin.), wij docenten hadden werkoverleg met Finse collega's in een gezellig restaurant in de haven. Hoe mooi is het om kennis uit te wisselen over één van de beste beroepen ter wereld.
We hebben weer veel geleerd!