Zoem & vroem

Griekenland, Palaiokastritsa

Onze eerste nacht werd wreed verstoord door een leger aan muggen dat vers bloed rook. Zowel leerlingen als docenten hebben delen van de nacht al jagend op deze beestjes doorgebracht. De volgende ochtend werd de schade opgenomen. Vrijwel iedereen had een of meerdere bulten en wat uren slaap gemist. Maar dit mocht de pret niet drukken. Om 8 uur werd het ontbijt gehaald bij de lokale supermarkt en bakker. Het brood kwam net vers uit de oven dus dat leverde een heerlijk ontbijt op.
Iets na 9 uur vertrokken we voor een dag vol cultuur en natuur. Onze eerste stop was het paleis van keizerin Sisi. Ze liet dit paleis bouwen tussen 1889 en 1891. Sisi was graag op Corfu, en wij begrijpen inmiddels waarom. Haar paleis op Corfu gaf haar een zekere mate van vrijheid, even geen regels van het strenge Oostenrijkse hof. Daarnaast genoot de keizerin, die leed aan astma, van de schone en frisse zeelucht.
We keken onze ogen uit in het prachtige paleis, vol met fresco's, beelden en een prachtige tuin.
We vervolgden onze weg het binnenland van Corfu in en reden via bochtige en steile wegen naar de zogenaamde 'keizerstroon' bij Pelekas. Vanaf deze hoge berg hadden we een geweldig uitzicht over het eiland. Vanaf hier konden we heel goed de verschillende landschappen op Corfu bekijken. Het gebergte van de Panthokrator, de heuvels met de bossen en het centrale gedeelte dat wat meer dor is. Dit verschil in landschap is mede te verklaren door een microklimaat dat heerst op het eiland. Door de bergen valt er relatief veel regen in de heuvels.
Hierna was het weer tijd voor wat cultuur. We parkeerden de auto in Paleiokastritsa en liepen een flinke heuvel omhoog om bij een klooster uit te komen. In dit klooster maakten we kennis met de Grieks Orthodoxe kerk. Deze kerk heeft zich sinds 1054 losgemaakt van de Katholieke kerk en heeft haar eigen tradities van ikonen en andere gebruiken.
Om 3 uur was het dan eindelijk zo ver, we gingen zwemmen in zee. De zee heeft een lekker warme temperatuur maar kon ons toch verkoelen omdat de buiten temperatuur 32 graden was.
Lang konden de leerlingen niet genieten want om 4 uur stond het volgende programma onderdeel op de planning, een rondvaart langs de kust bij Paleiokastrisia. Met een bootje werden een aantal geologisch interessante plekken bezocht.
Na een drie kwartier kwamen de leerlingen weer terug en begonnen we aan de terugreis.
Terug bij de appartementen gingen we ons snel even opfrissen om daarna te genieten van een grieks maal.
Het avondprogramma werd eindigde met een potje weerwolven/ voetballen. Voor een aantal leerlingen werd de dag afgesloten met een dansje op de dansvloer aan het strand.
Morgen wordt weer een mooie dag!