When in Rome..

Vaticaanstad, Vaticaanstad

Vandaag begonnen we de dag met een fijn zoet Italiaans ontbijt. Cake, zoete crostata, toast en yoghurtjes, een prima bodem voor vandaag.
We begonnen met een bezoek aan de Sint Pieter. De belangrijkste kerk van het Katholieke geloof en de woonplaats van de Paus. Vaticaanstad is het kleinste land ter wereld. Het was erg druk en voor de leerlingen dus extra spannend om voor het eerst met de metro te reizen. In kleine groepjes gingen we de ondergrondse in. De leerlingen (en docenten) deden het perfect en zo kwamen we allemaal bij het juiste metrostation uit. Het was nog even lopen naar het Sint Pietersplein waar we in een flinke rij moesten aansluiten. Helaas begon het toen ook nog te regenen maar groep groen bleef standvastig in de rij staan en na een klein half uurtje konden we de kerk naar binnen. Dankzij de audiotour, ingesproken door de docenten, werden de leerlingen rondgeleid langs de belangrijkste highlights. Een aantal leerlingen besloten om nog helemaal naar boven te klimmen naar de koepel en te genieten van een prachtig vista over de stad.
Tegen de middag vertrokken we richting station termini waar de leerlingen een lunch pauze kreeg. Deze was ook wel nodig omdat we in de middag het Colosseum en het Forum Romanum zouden bezoeken.
Het Colosseum is het meest iconische gebouw van Rome. Ondanks dat een deel van het gebouw gebruikt is om kerken mee te bouwen of is ingestort door de tand des tijds, blijft het een indrukwekkend gebouw. De leerlingen kregen uitleg van meneer Kohnen over de architectuur en alles dat zich binnen in het gebouw afspeelde. Het blijft onvoorstelbaar welke gruwelijke taferelen dit waren. Van executies van Christenen tot gevechten tussen mensen en dieren, dieren tegen dieren (zo erg dat bepaalde diersoorten nagenoeg uitgestorven waren) en gladiatoren die elkaar bevochten tot de dood, onvoorstelbaar dat dit allemaal gebeurde in zo'n mooi gebouw.
Het was even gehannes om met z'n allen naar binnen gelaten te worden (de Italianen hadden moeite met de reserverinsformulieren) maar uiteindelijk kwam alles goed.
Naast het Colosseum ligt het Forum Romanum, het centrum van de Romeinse tijd. Hier lagen tempels, supermarkten, belastingkantoren, opslagplaatsen voor goud, zilver en andere kostbaarheden van het Romeinse Rijk en nog veel meer. Tegenwoordig staat er niet veel meer overeind maar met behulp van wat fantasie en afbeeldingen uit een boekje konden de leerlingen zich toch enigzins iets voorstellen van de grandeur van wat het Forum Romanum ooit was. Al redelijk snel begon echter de vermoeidheid toe te slaan waardoor we maar een klein stukje van het forum konden bekijken voor we alweer opweg naar het restaurant gingen. De meningen over de maaltijd verschilden maar de docenten vonden het in elk geval geen verkeerd maal. (Zeker rekening houdend met het aantal van 150 eters).
Het avondprogramma bestond uit een bezoek aan Piazza Navona. Meneer Spronken noemt dit altijd het maffia plein, de leerlingen normen het het Aifam plein, omdat ze niet gecaesard willen worden (inside joke). Er zitten hier namelijk vaker dubieuze figuren op de dure terrassen rondom het plein. Na een uitleg over het plein kregen de leerlingen vrije tijd om zich onder te dompelen in de gezellige wijk rondom het plein.
Met nieuwe energie maakten we een avondwandeling langs een aantal fraai verlichte gebouwen, waaronder het Colosseum, om daar de meteo terug te nemen naar het hotel.
Morgen lijkt het een prachtige zonnige dag te worden met weer veel mooie bezienswaardigheden.

Indrukwekkend!!

Thamar Coenen 2022-04-23 08:51:46

Geweldige dag voor de kids, veel indrukken.

Laurens Coenen 2022-04-23 08:57:29

Super om op deze manier alvast een indruk te krijgen van jullie reis.....als voorloper op jullie sterke verhalen bij terugkomst😉

Pascal Weijers 2022-04-23 13:38:37

Erg leuk om zo mee te lezen met de ervaringen. Verl plezier nog allemaal.

Lies Poorter 2022-04-23 15:25:40

Dat klinkt allemaal bekend maar ook zo leuk om te lezen dat jullie weer zo’n goed programma hebben gemaakt ! Geniet met z’n allen