Dag 27 Figueres - Caldes de Malavella 78km

Spanje, Caldes de Malavella

Het leek wel een dagje Toscane!

Het was gisteravond een dolle boel in ons appartementencomplex. Waarschijnlijk had de plaatselijke jeugd vandaag een dagje vrij want vanaf een uur of 10 tot pak 'm beet 12 werd er volgens ons tikkertje gespeeld in het complex met een hoop geschreeuw en gestamp tot gevolg....uiteindelijk keerde de rust terug en konden we na middernacht een oogje dichtknijpen.
De eigenaar was vanmorgen met stomheid geslagen dat zowat in zijn complex kon gebeuren. Helemaal te neergeslagen lieten wij hem achter en begonnen we aan de een na laatste etappe.
Na wat slalommen door de eenrichtingsstraten van Figueres zaten we na een kwartiertje op de route.
Het zou volgens het routeboek een vrij vlakke etappe worden met een behoorlijke beklimming, maar niets was minder waar.
Vanaf een kilometer of 5 begon de weg al flink te stijgen, we zijn natuurlijk al heel wat gewend maar het is toch anders als je er niet op voorbereid bent.
Een klein stuk van de route ging langs de AP7 (de snelweg naar Barcelona) we hebben nog even overwogen om via deze weg te rijden, maar eerdere ervaringen met rijden over snelwegen in Italië, hebben ons doen besluiten om toch maar de navigatie te volgen.
De omgeving begon steeds meer op de Toscane te lijken, niet alleen de enorme steile hellingen maar ook de Cipressen langs de weg.
Helaas was er van een fatsoenlijk dorp weer geen enkele sprake dus waren we weer aangewezen op een picknick. We vonden een mooi idyllisch plekje onder een mooie boom.....en vergezeld door een vlieg of duizend😟
De picknick werd dus maar tot een minimum beperkt. In de navolgende afdaling (even steil als de beklimmingen) moesten we een klein bruggetje over met wat minder asfalt.
Mijn achterband vond blijkbaar dat we te kort hadden gestopt want hij liep weer 'ns spontaan leeg.
Bij het vervangen van de band zagen we dat het profiel opeens wel heel erg versleten was en besloten we om de buitenband ook maar meteen te vervangen. Zonder reservebanden gingen we weer vrolijk verder🥴
Halverwege de route kwamen we zelfs een restaurant tegen wat open was, en lieten we ons de sandwiches met tonijn goed smaken.
Na nog een paar van die gemene steile rot bergjes werd het tijd voor de laatste serieuze klim op onze route; de col du Pellaia 12 km lang met een maximaal stijgingspercentage van 7% maar in het midden en op het einde was het maximaal 4%.
De benen voelde vandaag goed (na de papbenen van gisteren) dus kon ik Esther redelijk bijbenen op de minder steile stukken. Ze zei dat ze zich niet had ingehouden😃, en zo kon het gebeuren dat we samen over de top van de laatste berg kwamen. Uiteraard had dit verder geen consequenties meer voor de bergtrui want die was in Zwitserland al veilig gesteld door Esther😂
Na een rustige afdaling kwamen we uiteindelijk aan in Caldes de Malavella.....een kuuroord van vroeger, met warempel ook een thermen museum zoals wij in Heële hebben.
We slapen hier in een spa, en nadat ik tevergeefs een kwartier het grapje spa rood of spa blauw? heb proberen uit te leggen aan de receptioniste, kregen we uiteindelijk toch de sleutel van de kamer.
Het menu in ons hotel stond ons niet echt aan, en dan bied een pizzeria altijd uitkomst. Helaas was het niet de beste pizza van onze reis maar we kunnen weer met een gevulde maag naar bed.
Morgen de laatste 90 kilometer richting Barcelona, we hebben totaal geen idee wat we tegen komen want deze route staat negens beschreven. (De kustweg schijnt een heel slecht alternatief te zijn dus hebben we gekozen voor een andere route door het binnenland.
Aansluitend moeten we nog met de trein terug naar Gerona omdat daar onze fietsen worden opgehaald....maar daarover morgen meer.

Sabientjes weer update;
Het was vanmorgen licht bewolkt en 20'
Vanmiddag werd het zonnig met 26', en tegen de avond nam de bewolking weer toe.
De wind hadden we vanmorgen mee (Windkracht 2) en vanmiddag windkracht 3 tegen.

Tot morgen vanuit het eindpunt van dit geweldige avontuur.
Esther en Pascal

morgen komen jullie al in Barcelona aan, en komt aan deze fantastische mooie reis een einde. Ik heb van jullie verslagen genoten en zal ze gaan missen. Pascal en Esther, jullie zijn kanjers, en voor morgen wens ik jullie nog een mooie fietsdag toe..

Jose Kluiter 2021-09-30 22:34:49

“Spa rood/ Spa blauw” ik vind het hilarisch 🤣 Heel veel succes morgen met jullie laatste rit 🍀👊

Anke Alzer 2021-09-30 22:38:23

Esther en Pascal, Alweer enorm gelachen; door jouw tekst Pascal; We vonden een mooi idyllisch plekje onder een mooie boom.....en vergezeld door een vlieg of duizend🤣 Goede reis morgen op weg naar Barcelona, wat een Top prestatie, nu al hulde 🥇🥇 Wat zal ik ook jullie reisverslagen gaan missen. Geniet van jullie aankomst👍🏼🤗

Monique O. 2021-09-30 22:53:48

Nog één etappe en dan valt er voor de volgers niets meer te lezen, volgen, genieten, dromen, hopen😪 Welterusten en tot morgen. Ik wens jullie een fantastische, gezonde en onvergetelijke finale bij een stralende zon aan een strakblauwe lucht. 😘

Rens 2021-09-30 23:28:34

Wegen de laatste lootjes het zwaarst?…. Ik denk het niet met al dat optimisme van een prachtige tocht die jullie hebben gemaakt! Maak er een goed einde van en een behouden thuiskomst word jullie gewenst door Johan

Johan Dh 2021-09-30 23:38:55

Jeetje zeg… morgen de laatste etappe alweer. Wat is jullie reis gevlogen en ook onvergetelijk mooi. Houden jullie zich wel aan de snelheid als jullie de snelweg nemen 😉 Veel plezier morgen en maak er weer een super mooie rit van (zonder lekke band)

Pascalle 2021-10-01 00:21:04

Jullie laatste dag te gaan van een geweldige reis. Geniet van jullie laatste 90 km .echt respect voor wat jullie samrjrr

Danielle 2021-10-01 02:28:43

Echt respect wat jullie samen doen 🍀👍. Geniet van jullie laatste dag .🌞 Ff aanvulling op vorige tekst had te snel de reactie geplaatst 😂😂😂

Danielle 2021-10-01 02:32:55

Op naar Barcelona

Brigiet 2021-10-01 10:18:36

Heel goed gedaan! Morgen alweer de laatste etappe. Heel veel mooie foto's gezien en hele leuke verhalen gelezen. Nog veel plezier, geniet en doe voorzichtig.

Rob Pantani 2021-10-01 14:24:11

In de eerste plaats onze felicitaties aan Esther voor het definitief veroveren van de bolletjestrui. Je hebt er hard voor gestreden, want op haast alle foto’s zagen wij Pascal zwoegend en zwetend achter je aan rijden😜 Pascal verdient de verdient oprecht de prijs voor de beste pakezel van de reis. Jouw sterke schouders hebben menig zware rugzak getorst en dat op banden waar toch regelmatig geen lucht in bleek te zitten. Er zijn nog meer prijzen te verdienen, maar daar komen wij nog op terug om het een beetje spannend te houden….