Dag 22 Durfort - Pézenas 99 km

Frankrijk, Pézenas

Het weer was wat minder maar het asfalt was geweldig.
Het dorpje Durfort is maar liefst één restaurant rijk, dus de keuze was gisteren snel gemaakt. Het lag ook nog om de hoek van ons verblijf dus dat was ook weer meegenomen.
De Franse menukaarten zijn voor mij niet meer dan eens kaart met letters die soms een begrijpelijk woord vormen. Het is dus altijd een verrassing wat me wordt voorgeschoteld😃
En gisteren was het weer van de beste kwaliteit, ook Esther had een perfecte keuze gemaakt en zo gingen we meer dan tevreden terug.

Na een prima nacht in ons tuinhuisje werden we vanmorgen verrast met een super ontbijt, alle fruitbomen waren kaal geplukt voor een heerlijke fruitsalade en buiten het heerlijke brood en zelfgemaakte jam werd er een pannenkoek en ook nog een omelet geserveerd op Franse wijze waar je de vingers bij aflikt.
Na de belofte dat we een goede recensie zouden zetten op booking.com (zijn ze hier echt heel gevoelig voor) vertrokken we om 9 uur voor onze volgende etappe richting Pézenas.
De zon had zich vandaag verstopt achter een dikke laag wolken. Op zich vonden we dat niet zo erg want onze huid had de laatste dagen al een behoorlijke lading zonnestralen gehad....voornamelijk aan de linker kant😃
Na een paar vlakke kilometers mochten we weer gaan klimmen 5km rustig omhoog aan 4%.
Na een korte afdaling en wat vlakken kilometers kwamen we aan in Montoulieu hier vonden wij weer een plaatselijke bakker met prima patisserie.
Over een weer, net nieuw geasfalteerde weg kwamen we aan in het altijd gezellige St. Bauzille. Hier werden we hartelijk ontvangen door de sjpaskapel dur et vaux, en na wat plichtplegingen werd de weg weer vrijgegeven.
We begonnen aan een stuk van 10km bergop, eerst nog valsplat maar uiteindelijk ging het toch naar de 6%. Na een werkelijk schitterende afdaling over super asfalt en tussen de rotspartijen door kwamen we in het toeristische dorp St. Guilhem-Le désert, hier konden we met veel pijn en moeite nog een tafeltje krijgen in een van de vele restaurants. We zaten nog niet goed en wel aan ons tafeltje toen er een enorme plensbui naar beneden kwam (zal wel karma zijn geweest 😃) Na een lekkere lunch toch maar voor de zekerheid onze spullen weer waterdicht ingepakt, gelukkig bleef het nog bij een paar spetters en wat op spattend water van onze wielen. De luchtvochtigheid was inmiddels wel behoorlijk hoog daarom besloten we al vlug om onze regenjassen weer uit te doen. Het asfalt bleef perfect en over mooie rustige brede wegen fietsten we rustig valsplat naar beneden. De laatste 20km gingen weer licht omhoog en ook hadden we opeens een flinke tegenwind op onze neuzen staan. Na het bedwingen van het laatste colletje (niveau Cauberg) gingen we bergaf pezen richting Pézenas waar we eerst een bezoek brachten aan de plaatselijke Marsael (fietsenmaker). De gok om zonder reservebanden op pad te gaan had goed uitgepakt en de samengeknepen billen konden weer ontspannen ( kunnen na 3 weken ook wel een zalfje gebruiken😂)
Ons appartement ziet er super uit, en de gastvrouw is onze was komen halen. Er blijkt hier in het dorp dit weekend braderie te zijn dus hopelijk pikken we daar morgen nog iets van mee. Vandaag lekker eenvoudig in een hamburger restaurant gegeten en nu nog lekker chillen met een fles wijn op de kamer.
Morgen uitslapen en eens kijken wat Pézenas allemaal te bieden heeft😃

Noot:
Voor onze vaste volgers, inderdaad ben ik degene met ouwerwetse bandjes en ben ik altijd de "gelukkige".
Esther heeft tubeless bandjes en schijfremmen terwijl ik nog op een retro 2015 fiets rond rijd.
Maar mocht Esther lek rijden ben ik toch de bevoorrechte persoon die de band mag vervangen😂

Sabientjes weer update;
Het was een bewolkte ochtend met een temperatuur van 18'
Op een flinke plensbui tijdens onze pauze bleef het nagenoeg droog en werd het benauwd met 24'
De wind trok vanmiddag stevig aan tot windkracht 4 en helaas hadden we hem tegen.

Morgen hebben jullie van ons geen las...
Wij rusten een dagje uit in Pézenas

Groetjes Esther en Pascal

Leuk om weer stralende gezichten op de foto’s te zien. Je zou haast denken dat jullie net aan deze enerverende reis waren begonnen. Mais non! Gelukkig ook eens een goed ontbijt achter de kiezen gekregen, want daarmee is het in Frankrijk vaak nog treurig gesteld. Een grote kom koffie en een stuk brood ( soms nog van gister) om er in te deppen. En dat in het land van de “ grande cuisine.” Wel fijn dat jullie daar toch regelmatig ook mee kennismaken! Die patisserie ziet er trouwens ook heel smakelijk uit. Lakenglad asfalt is een genot om overheen te rijden, vooral als de reservebandjes nog niet zijn aangevuld. Welverdiend hoor na al dat schuurpapier. Stiekem zijn wij wel een beetje jaloers als wij zien door wat voor mooie landschappen jullie rijden….. Beaucoup de plaisir ensemble!😜

Johan en Richard 2021-09-25 23:56:58

Wat een leuk verslag weer, respect. En bij deze woorden, weer hard kunnen lachen…………………….. 2015 fiets rond rijd. Maar mocht Esther lek rijden ben ik toch de bevoorrechte persoon die de band mag vervangen🤣🤣🤣

Monique O. 2021-09-26 08:27:37

Toch weer een prachtig mooie etappe op jullie tocht geweest. Pézenas, ik herinner mij een mooie stad, ben er ooit ook een keer geweest maar dan met de caravan😂😂. Geniet van de rustdag want de Spanjaarden staan jullie al met velen op te wachten aan de grens op de D914 van Cerbére naar Potbou. Tot maandag!

Rens 2021-09-26 18:43:19

Wat een heerlijk ontbijt zeg! Luxe! En de switch van weer goed & asfalt slecht naar weer minder & asfalt beter is ook niet verkeerd zeg.. Fijn dat jullie zo stralen op de foto's na al die km's. Volgens ons vermaken jullie je nog steeds opperbest. Mooi om te zien. Liefs vanuit Eindhoven, Armijn & Raoul