Dag 13 Alice Castello - Alba 108 km

Italië, Alba

We zijn op de helft van het aantal kilometers.....als het goed is.
Eerst maar weer even terug naar gisteravond.
Onze Italiaanse gastheer had ons een restaurant aanbevolen net buiten het dorp, na een kwartiertje wandelen stonden we daar....aan een gesloten deur. De interieur verzorgster wist ons te melden dat ze vakantie hadden. Maar niet getreurd, dit kleine dorpje had zelfs meerdere restaurants. Het volgende restaurant had toevallig net vandaag een rustdag dus maar weer door naar het volgende.
Ons oog viel op een vrolijk verlicht boerderijtje met de woorden Bar en Bistro boven de deur. Misschien konden we daar wat te eten scoren en anders konden we minimaal wat verloren lichaamsvocht bijvullen.
Helaas, we konden er niet eten. Dan maar een wijntje doen en daarna weer verder, bij de wijn werd een tapas plankje geserveerd dat veel leek op een complete maaltijd....zo ook bij het 2e wijntje en als toetje nog een bakje chips bij het 3e.
Aangezien we in de middag nog vrij laat een pizza hadden gegeten waren onze buikjes weer goed gevuld en trampelden we weer terug naar onze B&B.
Na nog even genoten te hebben van Ajax (Esther was al aan het dromen over de tocht van morgen) was het de hoogste tijd om te gaan slapen.

Vanmorgen zat er niet meer in dan een chemisch ontbijtje en een kop koffie, nadat we waren uitgezwaaid door onze Italiaanse vriend vertrokken we mooi op tijd voor dag 13.
Onze eerste stop was bij een supermarkt in Borgo d'Ale, hier kreeg Esther het voor elkaar dat de medewerkster broodjes, beleg en boter uit de winkel pakte en vrolijk een paar broodjes voor ons begon te smeren😃
Via de reeds eerder genoemde rijstvelden kwamen we aan in Livorno-Ferrares, hier was het tijd voor onze dagelijkse gebaksstop.
Na deze stop kwamen we nog door enkele prachtige dorpjes....je wilt er niet wonen maar ze zijn prachtig om te zien.
Inmiddels kwamen ook de eerste heuveltjes weer te voorschijn, bovenop deze heuvels liggen ook van die leuke dorpjes en onze navigatie vond dat wij er hier zeker een paar van moesten zien.....en wilde de navigatie het niet, dan zorgde een omleiding er wel voor dat we het dorpje zagen.(De baas van het nieuwe asfalt was onverbiddelijk).
Het zijn van die bergjes van een kilometer of 6 lang met af en toe van die stukjes tot 12% precies genoeg om pijn van in je benen te krijgen en behoorlijk te zweten. We hebben inmiddels zoveel zout verloren dat onze Chinese overbuurvrouw in Heerlen er een jaar lang de frieten mee kan bestrooien.
Het moet wel gezegd worden dat het uitzicht steeds mooier werd hoe dichter we bij Alba kwamen, alleen de lucht bleef dreigend maar het voorspelde onweer rond 2 uur bleef gelukkig uit.
Net voor de laatste klim van de dag in het prachtige San damiano d'asti had mijn achterband het wel gehad met het slechte Italiaanse asfalt en begon langzaam leeg te lopen.
Aangezien het heel erg langzaam ging besloten we de band op te pompen om te kijken of we ze de eindstreep konden bereiken.....ondertussen toch nog een keer of 5 moeten pompen maar we hebben Alba er mee gehaald.
De sleutel van het appartement van vandaag moesten we op een andere plek halen in de stad, de eigenaresse had nogal wat noten op de zang en het duurde zeker een half uur voordat we eindelijk de sleutel hadden. Het was helaas niet mogelijk om de fietsen mee te nemen naar het appartement, deze moesten onder in de gang geparkeerd worden.....echt niet dus.
We hebben braaf in haar bijzijn de bagage van de fiets afgehaald en toen ze weg was zijn ook de fietsen mee naar boven gegaan, zodat ik lekker op mijn gemak in de woonkamer mijn band heb kunnen verwisselen.
Als eerste zijn we maar eens op zoek gegaan naar een paar nieuwe binnenbanden en aansluitend hebben we een heerlijke wandeling gemaakt door het prachtige Alba. Hier was het echt geen probleem om een restaurant te vinden, en gelukkig vonden wij ook een héél goed restaurant.
Morgen gaat de reis verder naar Calizzano.

Sabientjes weer update;
Het was vanmorgen bewolkt en benauwd 20', dit bleef de rest van de middag zo en rond een uur of 7 savonds barstte het onweer los. (Dit duurde trouwens maar even)

Buona notte,
Esther en Pascal

Hebben de broodjes met beleg gesmaakt Langs rijstvelden de gebaks stop' Vandaag was er meer te zien. Hier genieten jullie van. Na herstel werkzaamheden en een goed restaurant is deze dag voorbij. Voor nu slaaplekker en voor morgen een prettige fietstocht. Groeten van Pa.

Pa de Wit 2021-09-16 23:56:43

Gelukkig ook weer eens een droge dag. En dat terwijl je door de rijstvelden vol kleffe risotto rijdt. Pluimpje! Aan het tevreden gezicht van Esther te zien was het restaurant vanavond meer dan de moeite waard. Dat maakt het in alcohol gedrenkte drama van de dag ervoor in ieder geval weer goed 👍 Bij zo’n reis naar Barcelona horen heuvels en bergen er bij, maar het gemak waarmee jullie er overheen komen, met bepakking en al, is toch bewonderenswaardig. Mijn benen branden al als ik het lees, en dan zit ik nog gewoon op een stoel, Morgen weer met nieuwe binnenbandjes de weide wereld in. Veel plezier samen! Wij denken aan jullie, als we miet slapen tenminste😂

Johan en Richard 2021-09-17 00:10:32

Wat is het toch iedere avond een genot om jullie avontuur te lezen, en de foto’s te kijken van onderweg. Mis trouwens wel het gebak op de foto’s 😊

Danielle 2021-09-17 02:23:49

Geweldige tekst Pascal, ik eet dus nooit meer frieten bij jullie. succes verder.

Henry 2021-09-17 07:55:42

Wat een heerlijke dag weer! Altijd fijn om instructies te krijgen naar dichte restaurants.. Gelukkig zijn de tapasbarretjes meestal een uitkomst. We zien op de foto's een serieuze blik bij de klimslak en een wat relaxtere blik bij de klimgeit; staat de klimgeit ook met kop en schouders bovenaan? Laat de wijn smaken en tot morgen weer :) Liefs, Armijn & Raoul

Armijn en Raoul 2021-09-17 09:48:00

Succes met de tweede helft van de kilometers