Dag 12 Pella-Alice Castello 84km

Italië, Buronzo

Al het goede komt van boven, helaas de regen ook🥴
Gisteren een prima restaurant gevonden aan de oever van het lago d'Orta. Daarna in het donker de 200 trappen bedwongen richting onze B&B, gelukkig was er boven vlak bij nog een bar waar wij het verloren vocht nog even konden aanvullen.
Na een prima nacht in ons prachtig verblijf mochten we vanmorgen om 8 uur aanschuiven voor het ontbijt.
Helaas vielen buiten al de eerste regendruppels maar dat zou volgens buienradar (Sabientje was nog niet wakker) beperkt blijven tot wat motregen.
Toch voor de zekerheid maar alles waterdicht ingepakt en om 9 uur vertrokken voor onze relatief korte rit.
Na een paar kilometer begon de eerste klim van de dag, 5km aan 6%. Op zich prima te doen al was het wel erg benauwd. Boven op de troosteloze top nam de regen inmiddels al wat serieuzere vormen aan en uiteindelijk kwam het tijdens de afdaling met bakken uit de hemel.
Met samengeknepen billen zijn we rustig naar beneden geglibberd.
Eenmaal onder werd de regen zowaar nog heftiger, gelukkig kwamen we na een kilometer of 5 een klein barretje tegen waar we even hebben kunnen schuilen en kunnen genieten van een kop koffie.
Na een kwartiertje werd de regen minder en besloten we onze rit weer te vervolgen. Het was inmiddels ook tijd voor het 2e klimmetje van de dag
2km 7%......tenminste.....halverwege de klim kwamen we weer eens bij een wegafzetting, deze was zelfs ons te machtig aangezien de halve brug weg was. We mochten dus nog 3km extra klimmen🥴
Gelukkig was het inmiddels wel droog geworden en zagen we zelfs nog even een zonnestraaltje. Onder aan deze afdaling besloten we maar even te pauzeren bij een bushalte zodat we een beetje konden opdrogen. Het uitzicht was vandaag maar beperkt en dat had niet alleen met het weer te maken, het stukje waar we doorheen reden is een armoedig stukje Italië.
Nadat we een beetje waren opgedroogd en de regenjassen opgeborgen waren ging de route verder door de rijstvelden, kaarsrechte wegen, kilometers lang vals plat naar onder. Een betere manier om je kleren droog te krijgen is er niet 😃
In het altijd gezellige Buronzo vonden we een restaurant langs de route. Aangezien we het toch wel koud hadden gehad lieten we het gebak vandaag voor wat het was en kozen we toch weer voor een pizza.
Helaas had de pizzabakker ons niet verteld dat hij de oven nog moest opwarmen zodat we uiteindelijk 3 kwartier hebben gewacht op ons eten.
Met deze vertraging erbij fietsten we verder door de rijstvelden totdat we bij de volgende beklimming kwamen; 4km met stukken van 10%, die deden dus wel ff pijn.
Na een korte afdaling waarin we bijna werden geflitst (hier staat dus echt bij elke ingang van het dorp een flitskast) kregen we nog een laatste klein klimmetje van 6% waarna we de afdaling inzetten richting Alice Castello.
We (Esther) hebben weer een mooie B zonder B uitgezocht, helaas spreekt de eigenaar alleen Italiaans en moeten we ons verstaanbaar maken met handen en voeten.
Het is Esther wel gelukt om er voor te zorgen dat we gebruik mogen maken van de wasmachine.
Als het was je klaar is gaan we maar eens kijken of we hier ook iets te eten kunnen krijgen.
Morgen gaan we weer naar een grotere plaats; te weten Alba, ongeveer 100km verder vanuit hier.

Sabientjes weer update:

Vanmorgen begon met lichte regen en daarna kwam het met bakken uit de hemel, de temperatuur was 20'
Na de middag werd het droog met nog heel af en toe wat gespetter 23' en heel erg broeierig. Het beetje wind wat er was (Windkracht 2) blies in onze rug.

Ciao, arrividetci
Esther en Pascal

Wat maak je er toch altijd een bijzonder leuk te lezen verslag van😍 En met handen en voeten kom je ook ver…. Buona serata, buon divertimento e buona fortuna per domani ( google translate)

Anke Alzer 2021-09-15 19:48:14

Zo leuk om met jullie mee te lezen!

Wieteke 2021-09-15 20:37:44

Veel kleine zaakjes achter elkaar en ook nog regen. Jammer. Die kop koffie was verdiend, Nogmaals verder met regen. Ook een deel van de dag droog. Wel verdiend. Naar de B&B en een goede nachtrust gewenst en voor morgen goed fiets weer. Pa.

Pa de Wit 2021-09-15 20:46:52

Respect voor jullie topper

Danielle 2021-09-15 20:48:10

Succes weer

Els moolenaar 2021-09-15 21:38:05

Wat genieten we (mijn man ook) van jullie reisverslagen. Heerlijk om te lezen. Wat zijn jullie een stel toppers. Succes met de volgende kilometers 👍

Yvonne Zink 2021-09-16 07:43:15

Boh ..knap hoor wat jullie weer doen..en dan met dat weer....brrr....hopelijk is de rest van de tocht weer zonniger. Leuke verslagen ook altijd. Veel succes en plezier nog.

Connie 2021-09-16 09:31:57

Na regen kwam vandaag ook weer zonneschijn! Hopelijk komt morgen wederom het zonnetje kijken zodat jullie kunnen genieten van de rit naar en het pittoreske dorpje Alba! We genieten hier vanuit Eindhoven met jullie mee. Succes daar! En, zoals de Italianen zeggen; Se il vino bevuto alla sera ti farà male, ribevilo al mattino dopo e ti farà da medicina. Tot morgen! Armijn & Raoul

Armijn en Raoul 2021-09-16 09:58:04

Esther en Pascal, de rijstvelden: ik kan mij er wel iets bij voorstellen; op mijn fietstocht naar Rome ben ik door de fruitschuur van Italië gereden: drie dagen alleen maar fruit bomen😂😂. Maar ik weet zeker dat jullie overal dezelfde beleving meemaken als ik destijds: het is steeds weer onvoorstelbaar dat je op dat moment met jouw fietsje op die plek bent, zo ver van huis. Geniet van elk moment maar zeker ook van het feit dat jullie dit avontuur aankunnen. Chapeau!

Rens 2021-09-16 18:17:17

Jammer dat m’n zonnedans niet meer helemaal werkte :( wel een beetje jammer dat de oven nog opgewarmd moest worden voor de pizza, hoop dat die wel gesmaakt heeft 🙊 gaan toch niet een bekeuring van de flitspaal voorbij zien komen neem ik aan? 😝 een goede nachtrust en veel succes morgen! Groetjes, Isha en zenci🐶

Isha 2021-09-16 22:15:05

Regen en fietsen is toch nooit een fijne combinatie. De bandjes dun, de olievlekken onzichtbaar door het natte asfalt en de kleding die weliswaar droog houdt maar nou niet echt warm…..en dat in het zonovergoten Italië! Het kan verkeren. Gelukkig denken wij dan maar zaten er nog wat klimmetjes in jullie route van vandaag. Want zodra de weg maar één procent stijgt komen de zweetdruppeltjes snel tevoorschijn😛 Heb je toch nog het zonnetje in huis🌞 Zo’n kapotte brug….daarvoor moet je toch echt in Italië zijn en dan omrijden en ook nog eens omhoog: het zal je maar gebeuren. Jullie schrijven zelf al dat je een klein gek moet zijn (naarGaudi) om naar Barcelona te fietsen. Wij geven jullie dan ook een klein beetje gelijk😜 Maar dat neemt niet weg dat het een klasse prestatie is die jullie hier laten zien, ook al zijn jullie nog niet eens in Barcelona! Toi toi