Dag 25 Bizanet - Thuir 99km

Frankrijk, Thuir

De hele dag genoten van het magnifieke uitzicht!!
Zoals gisteren al benoemd mochten we gisteravond aanschuiven in het enige restaurant van Bizanet, het is werkelijk onvoorstelbaar dat we in zo'n klein dorp alweer een geweldig restaurant tegen zijn gekomen.
We zijn het er duidelijk over eens dat dit, met kop en schouders, het beste restaurant is waar we tijdens onze vakantie gegeten hebben.

Het ontbijt van vanmorgen stond in schril contrast met het eten van gisteren....2 sneetjes brood met jam en wat jus d'orange 🥴
Het voordeel was wel dat we lekker vroeg op de fiets zaten voor een etappe van een kleine 100km. Het zonnetje deed voorzichtig zijn best om door de sluier bewolking heen te breken en de temperatuur was ook al alleraardigst.
De eerste kilometers gingen redelijk vlak tussen de wijngaarden door met hier en daar een kasteeltje.
De "heuveltjes" kwamen steeds dichterbij en het werd langzaam tijd voor wat serieuzer klimwerk. Tussen prachtige rotspartijen door ging de route eerst een kleine 3% omhoog, voordat volgens ons routeboek de col d' extreme bedwongen moest worden.
De schrik zat ons bij het lezen van deze naam al flink in het lijf, temeer omdat er geen percentages werden benoemd dus eerst maar eens een kopje koffie drinken in het altijd gezellige Duran Corbieres. Vol goede moed begonnen we hierna aan de klim en na 8km rustig door fietsen stonden we opeens op de top van het klimmetje.....het stelde dus, op de laatste 300 meter na, helemaal niks voor. Na een mooie afdaling kwamen we in Tuchan. Dit was voorlopig het laatste dorp dat we tegen zouden komen dus besloten we hier maar een stop te maken bij de boulanger. De keuze was niet reuze, maar wel van prima kwaliteit 😃
De weg ging verder in het prachtige landschap en, terwijl de wijnboeren bezig waren hun oogst binnen te halen, keken wij onze ogen uit....gelukkig hoefden we amper op het asfalt te laten want dit was hier van prima kwaliteit.
25 kilometer voor het einde kwamen we aan het plaatsje Latour de France ( het bestaat toch echt), hier begon weer een serieuze klim van 10km lang aan gemiddeld 6,5%.
De plaatselijke wegenbouwers hebben mij waarschijnlijk de laatste dagen horen schelden en hebben halsoverkop maatregelen getroffen. Dit resulteerde dus in een geweldig stuk nieuw asfalt tot aan Thuir!!
De beklimming was in het begin behoorlijk pittig, maar door het geweldige uitzicht trapten we rustig verder naar boven (de een natuurlijk iets rustiger dan de andere 😂) halverwege werd de klim minder steil, maar het uitzicht nog mooier. En zo werd ook deze klim zonder al te veel problemen overwonnen en was het weer tijd voor een heerlijke afdaling over het nieuwe asfalt. Het uitzicht zorgde ervoor dat we af en toe gewoon moesten stoppen voor het maken van foto's.....dan zien jullie tenminste ook een beetje van wat wij hebben gezien😉
Na 99 prachtige kilometers bereikten we het plaatsje Thuir. Ons hotel bleek anderhalve kilometer uit het centrum te liggen dus we hebben vanavond nog lekker wat kunnen wandelen.
Thuir is een klein stadje zoals zo velen hier in Frankrijk, het schijnt zijn bekendheid te hebben verworven door het drankje Byrrh....een aperitiefje voor het eten.
Nou zijn wij natuurlijk niet de beroerdste en hebben we dit drankje maar even aan een kleine keuring onderworpen......het hangt een beetje in tussen wijn en port en heeft een kersensmaak, en naar onze menig goed te drinken😃
Wat hier ook opmerkelijk is; dat er al een behoorlijke Catalaanse invloed is. We hebben maar van de nood een deugd gemaakt en een heerlijk tapas restaurant opgezocht.
Morgen de laatste kilometers door het Franse land waarna we via de col de Monrell Spanje binnen fietsen....en dan komt het einddoel wel heel dichtbij.

Sabientjes weer update;
Vanmorgen was het licht bewolkt en volgens de plaatselijke thermometer 19'
Vanmiddag werd het 25' en nam de bewolking langzaam toe.
De wind deed alleen vanmiddag weer mee en blies met windkracht 2 tot 3 tegen.

Hasta la vista
Esther en Pascal

Wat een leuke verhalen.. en super mooie uitzichten... 😊 succes nog voor de laatste dagen. Vind het super hoeveel km jullie wegtrappen. Petje af 😇

Margo Verhoog 2021-09-28 22:26:29

Een schitterend gebied waar jullie doorheen hebben gereden vandaag. En met bijzondere foto’s, want zien wij daar Pascal op kop de berg opsleuren? Dat mag wel even in het memoire boek genoteerd worden, waarvan akte! De streek waar jullie nu doorheen rijden kennen wij heel goed en is heel erg mooi. Het landschap aan de voet van de Pyrenéeën is droog, zonovergoten en nogal uitgestorven en als dank maken ze er super wijnen. Wij worden spontaan weer een beetje jaloers. De dag van morgen belooft ook heel wat te worden, dat verklappen wij vast, maar jullie avonturen lezen wij morgen dan wel weer. Santé!🍻🍻🥂🥂

Johan en Richard 2021-09-28 22:29:48

Wauw!! Weer een prachtige route en dit keer zijn de banden heel gebleven. 👍🏼👍🏼👍🏼

Pascalle 2021-09-28 23:13:14

Esther en Pascal, weer een prachtige etappe in jullie “ Tour” volbracht. De Franse keuken is inderdaad niet verkeerd maar ontbijten doen ze daar slecht. Van de ene kant blijft het mij verbazen dat de moraal bij jullie ijzersterk overeind blijft! Maar aan de andere kant weet ik uit eigen ervaring dat het genot van zo’n reis alles overstijgt😀. Morgen de grens weer over, ook weer een mijlpaal op deze reis. Mochten jullie nog via de Coll de Manrella in Figueres komen doe dan even de groetjes aan Salvador Dali😂. Iedere dag op deze trip groeit jullie palmares waar menigeen jaloers op is. Zoals al enige tijd: ik blijf rustig achterop zitten en geniet met jullie mee👍 Bon voyange, á demain.🚴‍♀️🚴‍♂️

Rens 2021-09-29 10:08:58

Jullie gingen lekker vroeg op pad. Geniet van de fietstocht. Op naar het betere werk Een drankje en een tapas en verder naar jullie B&B . Het einddoel nadert. Voor vannacht weer een goede nachtrust en voor morgen goed weer Groeten, Pa de Wit