Dag 26 Thuir - Figueres 79km

Spanje, Figueres

Verkoop de huid niet voordat de beer geschoten is.
Gisteravond nog even lekker nagetafeld bij het tapas restaurant en alvast een klein beetje de reis geanalyseerd.....wat een geluk dat deze keer alle nare pijntjes zoals rugpijn, pijn in de knieën en nare darm verschijnselen achter wegen zijn gebleven.
En jawel hoor, na een onrustige nacht in een slecht bed werd ik vanmorgen wakker met buikkrampen (zou het toch die Byrrh zijn geweest?) Uiteraard zijn we op dit soort calamiteiten voorbereid en na het slikken van wat Immodium zou het wel weer goed komen.
Na het ontbijt viel het wel mee en na een kort bezoek aan de plaatselijke supermarkt konden we rond 9 uur beginnen aan onze etappe richting Spanje.
Het waaide al behoorlijk (Windkracht 4) maar na een kort telefoontje met Sabientje werden wij al vlug gerustgesteld en bleek dat we vandaag wind mee zouden hebben.
Na 9 vlakke kilometers ging de weg weer omhoog voor onze eerste klim van de dag, een heerlijke opwarmer van 9km aan 4,5% in het begon wat steiler maar vanaf halverwege prima te doen en zo kwamen we dan ook zonder veel problemen boven. Na een mooie afdaling kwamen we in het plaatsje Maureillas las Illas, aan de voet van de klim richting Spanje.
Helaas was in dit dorp geen bakker te vinden en ook alle terrassen waren nog gesloten. Er bleef dus niks anders over dan te picknicken op een bankje. Mijn buik begon hierna inmiddels weer flink op te spelen en de paniek sloeg lichtelijk toe.
Na een korte bermstop was het grootste probleem opgelost 😃
De benen voelde wel wat zwakker maar hopelijk zou de bergpas wel meevallen.
De col du Marrel was 14km lang en heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 5%...appeltje eitje toch?
Na een kilometer of 6 en wat steilere stukken stond Esther gelukkig naast de weg op me te wachten om de rugzak over te pakken...dit was een aanzienlijk verschil en zo kon ik rustig op mijn eigen tempo naar boven fietsen.
Na 10km kwamen we weer eens een bord tegen met een wegafsluiting, nu zijn we daar niet meer zo bang voor maar de berg grond van één meter hoog over de totale breedte van de weg voorspelde niet veel goeds. Na wat gegoogel vonden we geen passende omleiding en besloten we maar over de berg heen te klauteren.
De weg was het eerste stuk behoorlijk steil maar we zijn verder niks tegen gekomen waardoor de weg afgesloten zou moeten zijn.
Volgens ons routeboek zou de weg na een kilometer of 5 abrupt stoppen en moesten we een stukje lopen door een bos. Via dit pad zouden we de top bereiken en hiermee ook het Spaanse land binnen wandelen. Uiteindelijk liepen we 1,5 kilometer (fietsen was echt niet te doen door de keien en de modder) en kwamen we op de top van de berg. De wind waaide nog steeds stevig en we besloten maar weer onze vesten aan te doen. Het was een super afdaling over prima asfalt. Wat wel jammer was, is dat de afdaling helemaal tussen de bomen lag waardoor er weinig te zien was van de omgeving.
Ook zijn we in de hele afdaling geen dorp meer tegengekomen en hebben we uiteindelijk maar besloten om een bushalte als stopplaats te gebruiken.
Met de wind in de rug gingen de laatste 20 kilometer nog op en af voordat we Figueres bereikten.
Aangezien we vandaag weer in een appartement slapen leek het ons verstandig om eerst even boodschappen te doen in een supermarkt....en met een iets te volle rugzak op de rug en de telefoon als navigatie in de hand gingen we uiteindelijk richting onze slaapplaats.
Door al het wandelen van vandaag zijn de schoen plaatjes weer behoorlijk versleten en zo kon het gebeuren dat mijn voet niet los kwam.....en hoppa, tergend langzaam en vloekend viel ik om met mijn fiets🥴 Gelukkig was er verder niks beschadigd (en ook de gekochte blikjes bier waren nog heel) en kwamen we na een korte tocht door het centrum aan bij ons appartement.
Inmiddels hebben wij de stad verkend, inclusief een uitwendig bezoek aan het Dalimuseum, en prima gegeten.
Nu hopen dat morgen alles weer normaal is en dat we rustig aan kunnen doen naar Caldes de Malavella, een relatief korte rit van een kleine 80km met een paar bergjes.

Sabientjes weer update;
Het was vanmorgen bewolkt en 18' en de wind blies al stevig met windkracht 4 in onze rug.
Vanmiddag was het wisselend bewolkt en af en toe scheen de zon. De temperatuur werd 26'
De wind trok vanmiddag aan tot kracht 5.

Buenos noches
Esther en Pascal

Weer prachtig geschreven. Hoop dat vandaag de last aan de buik wegblijft. En jullie de laatste twee dagen zonder problemen door krijgen. Echt te toppers. Succes de laatste twee dagen.

Danielle 2021-09-30 04:26:02

Pffff wat een vervelend begin van de dag. Hopelijk heb je het gehad en heb je er vandaag geen last meer van. Succes en geniet van al het moois in Spanje

Anke Alzer 2021-09-30 07:22:33

Tja Pascal, jij hebt blijkbaar niet het geluk van Tom Dumolin: die kon destijds in een vergelijkbare situatie een camper binnen vluchten😂😂😂. Weer een mooi etappe in de pocket! Het is alsof de dagen steeds sneller voorbij gaan; de meet komt steeds dichterbij🥲. Op mijn tocht naar Rome vond ik de laatste dagen heel apart, naast het genot van het moment beleefde ik weer alle etappe’s opnieuw, dubbele pret dus. Heel veel succes en goed weer de komende kilometers en weet dat wij volgers jullie in de nek blijven hijgen tot in Barcelona🤣🤣. Chapeau👏👏👏

Rens 2021-09-30 09:17:31

Viva España. Jullie hebben de barrière van de Pyrenéeën overwonnen. Afscheid nemen van Frankrijk doet pijn, dat hebben de darmkrampjes van Pascal wel laten zien. Maar let op: deze zijn nu als sneeuw voor de zon verdwenen. Alweer een heel mooi gebied hebben jullie doorkruist. Richard heeft hier toen hij nog jong was regelmatig afgezien op de racefiets in de verstikkende zomerhitte, dus die kan daarover ( niet graag) meepraten😀 Johan heeft het Dali museum ooit eens met stralend weer van binnen mogen bewonderen, Richard daarentegen kent alleen de stoeptegels van Figueras, want het was zo nat en koud dat hij verder niets van de stad heeft gezien. Jullie zien wel dat jullie meer geluk hebben en dat is jullie ook van harte gegund. Het einde van de reis komt in zicht en nu al is de prestatie immens te noemen! Veel succes op de laatste kilometers!

Johan en Richard 2021-09-30 11:05:31

Heerlijk om mee te lezen en te zien hoe jullie genieten. Doe dat laatste ook de komende dagen! Gr. Wieteke

Wieteke 2021-09-30 19:13:08

Wat een prachtige foto’s weer. Knap hoe jullie deze reis fietsend en wandelend over keien vervolgen en beterschap voor jou Pascal.

Monique O. 2021-09-30 19:21:54

Fietsend of lopend berg op om in Spanje te komen. Na de val gelukkig geen schade aan mens of fiets.. De weg naar de B&B verder gaand om morgen weer door te gaan naar jullie einddoel. Pascal beterschap en voor jullie de groeten van Pa de Wit.