Dag 24 Pézenas - Bizanet 90 km

Frankrijk, Bizanet

De Pyreneeën komen in zicht!!
Gisteravond redelijk gegeten in een klein restaurant in het dorp, het toetje daarentegen was van voortreffelijke kwaliteit😃
Zoals al eerder gezegd gingen we weer op tijd onder de wol en gelukkig was het ontbijt vanmorgen mooi op tijd zodat we volgens schema konden vertrekken.
De eerste 20km gingen over prima asfalt tussen de platanen door richting Vias langs de rivier de Herault. Het was te merken dat we weer richting de kust reden want we kwamen de ene na de andere, uitgestorven, camping tegen. Mijn voorband vond het blijkbaar tijd voor een kleine pauze, hij fluisterde een paar keer pssst tegen ons en dwong ons zo tot stoppen. Uiteraard word ik langzaam een beetje pneux nerveux van dit gedrag en heb hem meteen ontslagen van zijn diensten....gelukkig had ik wel een waardige opvolger bij me.
Inmiddels waren we aangekomen bij het Canal Du Midi, hier zou een prachtig fietspad langs liggen!! De eerste 200 meter waren niet geasfalteerd en op de volgende 300 meter werd je regelmatig gelanceerd door de wortel opdruk......maar daarna werd het inderdaad een prachtig fietspad😃
De koffiepauze was vandaag in Villeneuve les-Beziers bij een klein barretje, helaas was er niet veel gebak te krijgen, maar een pan au chocolat gaat er ook altijd wel in.
Vlak voor Béziers namen we afscheid van het fietspad en moesten we verder over een onverhard pad, op een klein stuk asfalt na bij het toeristentrekpleister bij de sluizen van Fonserannes. Gelukkig was het droog en was het pad nog redelijk begaanbaar. Na een kilometer of 10 waren we blij dat we weer asfalt zagen....helaas was dit zo slecht dat we bijna weer terug verlangde naar het onverharde pad.
Eenmaal terug langs het Canal en op fatsoenlijk asfalt besloten we te picknicken in Poihes.
We hoefden hier nog maar een kilometer of 30 dus we konden lekker rustig aan doen.
Helaas had de wind wel nog wat weerstand voor ons in petto, en blies het laatste stuk vol met windkracht 4 in ons gezicht. Aangezien Esther zich het 2e deel van de route opgeofferd had om de rugzak te pakken heb ik haar de laatste 30 km maar uit de wind gezet.
Net voor het bereiken van Bizanet ging de weg nog even stevig omhoog met uitschieters naar 14%.
Ook Bizanet is net als eerdere dorpen niet veel bijzonders, De bakker is hier de slager, de supermarkt en de bar in één.
Op weg naar deze multifunctionele winkel kwamen wij ook de plaatselijke restauranteigenaar tegen die ons verzekerde dat wij vanavond bij hem mogen aanschuiven, maar daarover morgen meer.
Morgen gaan we richting Thuir, onze laatste dag in Frankrijk, een kleine honderd kilometer met weer wat serieuzer klimwerk.

Sabientjes weer update;
Het was vanmorgen bewolkt en benauwd 20'
Vanmiddag brak de zon door de wolken en werd het 28'
De wind werd vanmiddag vrij krachtig zodat wij moesten sjtoempen tegen windkracht 4 in.

La vie est belle
Esther en Pascal

Dat toetje ziet er inderdaad super uit. Jullie maken wel iedere dag weer spannende wegen mee hè 🙈hoop voor jullie dat je dat nu achter jullie kunnen laten en een betere wegen krijgen. Laat het smaken en succes de laatste dagen. Jullie zijn echte toppers, respect voor jullie 🍷

Danielle 2021-09-27 19:23:04

OMG wat een heerlijke toetjes😍 En van die bandjes van jouw krijg je toch een punthoofd… toch maar eens denken om te vervangen zoals die van Esther😉

Anke Alzer 2021-09-27 20:26:58

Flinke ijscoupe🍨

Jacques 2021-09-27 21:05:44

Wordt tijd voor andere bandjes ( de fietsbandjes bedoel ik dan😂) Ondanks alles hebben jullie toch echt weer een heerlijke afsluiting te pakken. Op naar de Pyreneeën 💪🏼🚵🏻🚵🏻‍♂️

Pascalle 2021-09-27 21:15:10

Het eerste stuk gaat goed tot dat de band begint op te spelen. jullie wisselen sneller dan het kabinet. Vandaag wel wisselende fietswegen. Maar ja dat klaren jullie ook wel. Een goede nachtrust gewenst om het klimwerk de baas te zijn morgen. Pa de Wit

Pa de Wit 2021-09-27 21:38:34

Een flink toetje! 😋 wel nogal vervelend dat de voorband er geen zin meer in had, maar gelukkig had je een vervanger al bij je 🙆🏽‍♂️ Zo mooi waar jullie langs komen allemaal, geniet elke keer weer van de foto’s 😊 een goede nachtrust en succes de volgende dag! Groetjes, Isha en zenci🐶

Isha 2021-09-28 13:22:24

Lek rijden is en blijft een traumatische ervaring voor de meeste wielrenners. Niet alleen omdat je stil staat, maar ook omdat die verrekte bandjes amper op spanning zijn te krijgen met zo’n handpompje. Gelukkig zat het trauma aan de voorkant, dat scheelt weer vieze handjes van de kettingsmeer. Zo heb ieder nadeel toch z’n voordeel😛 Nog een klein stukje en jullie kunnen Frankrijk achter jullie laten. Een geweldige prestatie, nu al! Al die verschillende wegen en wegdekken, bochten, heuvels, bergen en dalen en dat iedere dag opnieuw weer met een stralende lach. Jullie foto’s liegen daarover niet. Mooi om te zien en dat geeft ook weer moed voor de laatste etappes!

Johan en Richard 2021-09-28 22:04:56

Wat een ijscoupe zeg, nondeju! Fijn dat de opvolger binnen handbereik was, jullie zijn goed voorbereid. Hoe beviel de multifunctionele bar/bakker/slager? Wellicht een concept om mee te nemen naar Heerlen... Succes morgen! Liefs vanuit Eindhoven, Armijn & Raoul