Dag 2 Sankt Vith-Ehnen 123km

Luxemburg, Ehnen

I.v.m. De beperkte restaurantcapaciteit is het verslag vandaag wat later, maar daarover straks meer.
Zoals beloofd eerst nog een kleine aanvulling op de dag van gisteren;
Na een kleine zoektocht hebben we een leuk Italiaans restaurant gevonden in Sankt Vith, wel een beetje prijzig maar zeer zeker de moeite waard.

Na een prima nachtrust vanmorgen eerst maar 'ns wat broodjes gehaald bij de plaatselijke bakker om de hoek, het beleg e.d. had onze allervriendelijkste host al geregeld.
Rond de klok van kwart voor negen vertrokken wij voor een redelijk vlakke rit, volgens ons routeboek, van 120 km. In de bossen was het nog behoorlijk fris, dus een extra jasje was geen overbodige luxe.
Na een kilometer of 15 vlakke weg (laatste stukje Vennbahn) hield de route plotseling op voor een rivier.
Verbazing alom uiteraard want er was nergens een brug of een pontje te zien. Nadat we een stukje terug zijn gefietst (zwemmen was geen optie i.v.m. de sterke stroming) kwamen we een plaatselijke agrariër tegen die ons wist te vertellen dat de brug tijdens de overstromingen van een paar maanden geleden was weggeslagen. Gelukkig wist de beste man ons ook te vertellen hoe we weer op de route konden komen.
Eenmaal daar aangekomen ging de weg opeens akelig omhoog, uiteindelijk een kilometer of 4 aan 6%, tot mijn grote verbazing kwam ik op deze klim als eerste boven en verzamelde ik zo belangrijke punten voor het bergklassement.
Na een heerlijke afdaling bereikten we Luxemburg waar het eerst weer 'ns tijd was voor onze dagelijkse koffie met gebak stop. Aansluitend bleef de weg continu omhoog en omlaag lopen en waanden we ons af en toe op het circuit van de TT, de ene na de andere motor vloog ons voorbij. Gelukkig (tenminste dat dachten we) mochten we even van de drukke weg af en ging de route verder langs de rivier de Our. Helaas was de pret maar van korte duur en kwamen we uit op een of ander landbouw weggetje dat dan wel weer uit kwam op een heel leuk bruggetje langs een rotswand. Nadat we ook dit obstakel (en nog wat wegversperringen) weer zonder kleerscheuren hadden overleeft ging de route over prima asfalt berg op en berg af verder richting Ehnen. Uiteindelijk een dikke 1200 hoogtemeters gefietst dus van een vlakke tocht was echt geen sprake🤨

Het is Esther gelukkig weer gelukt om een huisje met een wasmachine te boeken. Helaas hebben we geen wasrek tot onze beschikking, aangezien we dit tijdens onze Rome reis vaker hebben meegemaakt hebben we dit keer maar ons eigen was lijntje meegenomen😃
De eigenaar wist ons te vertellen dat het dorp maar liefst één restaurant rijk is, het leek ons dus verstandig om dan maar eerst daar aan te schuiven.
Na een kleine wandeling kwamen we aan in Chinatown van Ehnen waar we uiteindelijk het laatste tafeltje bemachtigden bij de plaatselijke chinees. Na het bestuderen van de zeer uitgebreide menukaart, hebben we uiteindelijk een goede keuze gemaakt en voortreffelijk gegeten.
Morgen verlaten we Luxemburg weer en gaan we richting Raville in Frankrijk.

Sabientjes weerbericht
Een zonnige maar frisse start
In de loop van de middag lichte bewolking en de temperatuur liep op naar 26'
En alweer geen wind van betekenis.

Tot morgen maar weer
Groetjes
Esther en Pascal

Fijn dat het goed gegaan is ondanks dat de brug weg was en heel wat afgezet was 😨 eten zag er ook lekker uit 😋 goeie nachtrust en veel succes morgen richting frankrijk Groetjes, Isha en zenci 🐶

Isha 2021-09-05 22:34:32

jullie zijn toppers!!

Ron 2021-09-05 22:45:03

Weer mooi geschreven. Eten ziet er heerlijk uit . Hoop voor jullie geen verrassingen zoals bruggetje en afzetting. Slaap lekker

Danielle 2021-09-05 23:27:34

Wat een avontuur weer! Gelukkig zijn jullie niet voor een gat te vangen. Rust lekker uit en we zijn weer benieuwd naar jullie avontuur van morgen :) Liefs, Armijn & Raoul

Armijn en Raoul 2021-09-06 00:45:14

Kon niet missen. Gelukkig iemand die jullie weg wijs kon maken. Smakelijk eten en morgen weer verder genieten van de fietstocht Groeten van Pa

Pa de Wit 2021-09-06 22:47:40

Het ligt zeker aan jullie gewilde fietssnelheid anders hadden jullie beslist het kasteel in Vianden als stopplaats geoormerkt. Een prachtplek om nog eens na te genieten en na te praten als de tocht erop zit.