Dag 8 Oranjewoud - Zuidlaren 128km

Nederland, Zuidlaren

De langste rit was gelukkig niet de zwaarste.

Gisteravond wederom prima gegeten in het enige restaurant van Oranjewoud😃 en na een prima nachtrust (tenminste dat vond ik😂... Er schijnt iets te zijn met snurken maar daar heb ik niks van gehoord) vanmorgen genoten van een prima ontbijtje.

Aangezien we vandaag een behoorlijk stukje moesten fietsen zijn we een half uurtje eerder vertrokken dan normaal.
Het was weer behoorlijk fris en ook de wind was vroeg opgestaan. Schijnbaar had hij net zo goed geslapen als ik want hij waaide heerlijk in onze rug.
Door prachtige Friese dorpjes en over prachtige fietspaden tussen de weilanden door gingen we op weg richting Leeuwarden.

Wat ik nog vergat te vertellen is, dat we gisteravond een mail kregen van de plaatselijke autoriteiten van Leeuwarden.
I.v.m. Covid19 werden er geen festiviteiten georganiseerd omtrent onze komst aangezien er een grote toestroom van mensen werd verwacht. De hele stad werd drooggelegd en afgesloten voor bezoekers. Tevens waren alle horecagelegenheden gesloten zolang wij in de gemeente Leeuwarden rond fietsten. Uiteraard hadden wij dit niet gewild maar respecteerden wij de plaatselijke maatregelen.
Het werd dus een picknick net achter Leeuwarden.

Met de wind in de rug ging het verder richting Groningen. Onderweg kwamen we nog een heuse herberg tegen, het terras zat behoorlijk vol dus besloten we om ook maar even te stoppen voor een kop koffie. Hilariteit alom op het terras.... De herberg bleek gesloten te zijn en dienst te doen als vakantiehuis. wilt geer mesjien koffie? (Die dachten ons ff voor de gek te houden met een Limburgs dialect)
De verbazing was groot toen ze antwoord terug kregen in het dialect, en de poort zwaaide open. Alles werd uit de kast gehaald om ons bezoek onvergetelijk te maken.
Helaas was onze tijd beperkt en na een hartelijk afscheid van onze nieuwe Roermondse vrienden gingen we weer vlug verder.

Groningen was wel ff anders dan Leeuwarden. De grote markt in Groningen was vol met applaudisserende mensen toen wij aan kwamen fietsen, en er was een tafeltje georganiseerd onder de Martini toren waar een heerlijke maaltijd voor ons klaar stond.

Via een kleine omweg (er was weer 'ns een brug afgesloten) gingen we verder richting ons eindpunt Zuidlaren. We hadden ons voorbereid op een zwaar slot van deze etappe aangezien we minstens windkracht 4 tegen zouden hebben, maar zelfs hier hadden de Groningers een stokje voor gestoken en bleek de wind opeens van de zijkant te komen.
Door het prachtige natuurgebied "de hondsrug" bereikte we Zuidlaren waar we werden verwelkomt met een steekijsje.

De B&B die we hebben geboekt is prachtig en ook een restaurant is alweer gereserveerd voor vanavond (keuze genoeg😃)
Eerst nog een paar biertjes op het terras om de verjaardag van Isha te vieren🍻🍻 (tikkie is onderweg😂)
Morgen op naar Hellendoorn!
Adieë wah.

Piets weer update:
Wederom een koude bewolkte start 6' Windkracht 4 in de rug.
Vanmiddag kwam de zon tevoorschijn en nu is het 22', de wind is er nog steeds maar dat boeit ons niet😃

Weer een leuk verhaal om te lezen👍😂Toppers 🍺🍺

Daan 2020-09-13 20:02:14

Langs Friese dorpjes, over goede fietspaden en vele bezienswaardigheden onderweg moet voor jullie weer een belevenis zijn geweest Voor morgen weer een mooie toer gewenst. Groeten Pa.

Pa 2020-09-13 21:23:24

Ziet er weer top uit allemaal !! En wat een hilariteit als je denkt dat je iemand voor de gek kunt houden met je dialect en je in je eigen taal antwoord krijgt😂😂.

Pascalle Kuijpers 2020-09-14 00:03:07

super leuke toer!! en leuk om te lezen. geniet ervan en succes met de volgende! tot snel in Gelderland, groetjes

Rafael & Silke 2020-09-14 12:06:54

Leuk die verhalen en belevenissen, verrijkt met mooie foto's. Nog veel plezier onderweg, afzakkend naar het mooie Limburgse land.