Dag 18 Grasse - Le Val 123km

Frankrijk, Le Val

Het was pittig maar wel heel erg mooi.
Vanmorgen weer netjes op tijd opgestaan en zelf voor het ontbijt gezorgd😃 zodat we mooi op tijd konden vertrekken.
We waren er gisteravond al achter gekomen dat Grasse een groot doolhof is van allerlei kleine steegjes, dus het was vanmorgen wel ff zoeken naar de juiste route.
We zijn inmiddels al wat gewend dus na een kleine zoektocht zaten we op het goede spoor.
De weg ging meteen omhoog zodat onze spieren goed werden opgewarmd en ondergetekende meteen kon voelen dat het een zware dag werd, het was maar een klim van 1km aan 8% maar hij deed toch al pijn🤨
Aansluitend was het meteen tijd voor de klim naar Calian, 5km lang maar wel maar 5% gemiddeld....met de nadruk op gemiddeld want er zaten ook wat steilere stukken tussen. Eindelijk boven was het tijd voor een bakkie en gebakkie, de koffie was niet te pruimen maar het gebakkie van de naastgelegen bakker was voortreffelijk. Nu het suikergehalte weer op peil was konden we weer verder met de volgende klim naar het ieniemienie dorpje Bagnols en Foret. Een klim van 8km lang en gemiddeld 4%. Mijn benen werden zwaarder en zwaarder en ik moest lijdzaam toezien hoe mijn berg Queen rustig naar boven dartelde en langzaam uit het zicht verdween (ze was wel zo lief om boven op me te wachten😃) Eindelijk mochten we daarna 10km lang serieus afdalen zodat ik toch nog een kleine bijdrage kon leveren aan de dag door Esther uit de wind te zetten. Op een gezellig bankje in La Motte nog ff genoten van een heerlijk broodje om daarna weer bergje op en bergje af verder te gaan.
Het moet zeker vermeld worden dat het uitzicht vandaag de hele route adembenemend was, waren het niet de prachtige dorpjes dan was het wel het uitzicht op de heuvels en de prachtige rotspartijen.
Na een stuk vlakke weg was het tijd voor de laatste klim van de dag naar Abbaye de Thoronet (wie kent het plaatsje niet?) een klein klimmetje va 3km van 6% met een klein stukje 9%.
Hierna was het tijd voor een korte afdaling naar Le Valle. Volgens ons routeboek zouden we vandaag slapen in Vins sur Caramy, maar hier wilde niemand 2, naar zweet stinkende, fietsers onderdak bieden....dus de bonuskaart maar weer gepakt en een kilometer of 8 verder gefietst.
Volgens de beschrijving zou onze B&B 500 meter van het centrum liggen maar ze waren waarschijnlijk vergeten er een 3 voor te zetten😟
Gelukkig zijn Bianca en Bernd wel ontzettend behulpzaam en wilden ze ons eventueel wel met de auto naar het dorp brengen om te eten. Aangezien het toch al redelijk laat was en de benen moe zijn hebben we vandaag voor het eerst ervoor gekozen om het eten te laten bezorgen bij de plaatselijke grillroom.
Over het eten hoeven we het dus verder niet te hebben😃 misschien wel nog ff over de 4 flesjes Leffe blond die mee bezorgd werden😉
Nu nog ff chillen op ons balkon van wederom een prachtige B&B, en dadelijk maar weer de beentjes te rusten leggen.
Morgen gaan we weer een kleine 100km verder richting Salon de Provence.

Sabientjes weer update;
Vanmorgen zonnig en 20' weinig wind.
Vanmiddag 28' en de wind werd steviger windkracht 3 tot 4. Aangezien we vandaag behoorlijk slingerden door de Provence hadden
we hem soms mee en soms tegen.

De groetjes uit Le Val
Van Esther en Pascal

Flinke klimmen 🙊 wel heel mooi uitzicht wat ik zie op de foto’s 😊 beetje jammer dat jullie een stukje verder hebben moeten fietsen voor het verblijf, maar neem aan dat de leffe blond goed gesmaakt hebben 😉 veel succes morgen met de tocht! Groetjes, Isha en zenci🐶

Isha 2021-09-22 13:02:35

Tja Pascal, een Fransoos kan wel een gebakje maken maar met zijn koffie kun je beter jullie fietsen poetsen. Prachtige reisverslagen met mooie foto's. Ik proef hier goed uit dat de moraal bij jullie nog super goed is en jullie van elke kilometer met volle teugen genieten. Ga zo door, veel succes op de komende kilometers en niet te hard bergaf want ik zit nog steeds bij jullie achterop de fiets😝👍👍

Rens 2021-09-22 14:35:06

Jullie zijn intussen wel wat gewend ,dus komen jullie op de goede weg uit. Enkele klimmetjes verder wel een lekker gebakje'. Het moet wel een mooie route zijn zoals je het op papier zet. Dat is genieten. Het is best een klimrijke dag geweest. Een goede nachtrust ge wenst en voor morgen een mooie dag. Pa de Wit

Pa de Wit. 2021-09-22 20:41:36

Het leest als een spannend jongensboek zoals jullie avonturen zijn vastgelegd. Complimenten voor het schrijfwerk: iedere dag weer een genot om te lezen. Klimmen hoort er bij als je naar Barcelona rijdt, maar gelukkig mG je daarna ook weer dalen. Die 15% is alleen wat veel, zeker met bepakking! Trouwens die Abbaye de Thoronet, is dat niet die voormalige cisterciënzerabdij in de Provence, die zo schitterend in de bossen gelegen is en waarvan de architectuur zo bijzonder is? Zo ja, dan hebben jullie iets moois gemist door er langs te rijden. Maar goed, je kunt ook niet alles zien, anders zaten jullie nu nog in Luik. Wij volgens jullie weer op de voet, of beter gezegd: aan de ketting.

Johan en Richard 2021-09-23 22:52:21

Het lijkt een goeie dag te zijn geweest voor het bergklassement! Leiderstrui vergeven en niet meer in te halen? Moeten zeggen dat die gebakjes van iedere dag ook een genot voor het oog zijn. Geniet van jullie Leffe Blond, die heeft Raoul gisteren ook gehad in het theater. Toch een beetje overeenkomst van daar met hier he. Liefs vanuit Eindhoven! Armijn & Raoul