Dag 9 Biel-Kandersteg 110km

Zwitserland, Kandersteg

De Zwitserse Alpen zijn bereikt!
Na wederom een voortreffelijk ontbijt van Franziska vertrokken we vanmorgen om half 9 voor onze rit naar Kandersteg.
De navigatie wist blijkbaar dat we een rustdag hadden gehad want we gingen meteen behoorlijk omhoog, wisten we meteen weer dat de benen niet genoeg hadden aan een rustdagje😃
Bij het eerst volgende dorpje kwamen we de eerste wegversperringen tegen, hier was een of andere hardloopwedstrijd bezig.
Nadat we toch maar even onder het lint waren door gekropen werden we onder luid applaus begeleid naar de andere kant van het dorp waar we onze route weer konden vervolgen.
Daarna bleef de weg voor Zwitserse begrippen vrij vlak tot in Bern.
Net voordat we de binnenstad in wilden rijden zagen we een gezellig koffie barretje, uiteraard werd er meteen flink in de remmen geknepen en werden onze fietsen vakkundig geparkeerd.
Na deze verwennerij was het weer tijd om te vertrekken, eenmaal in de binnenstad bleek er een race for life (tegen kanker) bezig te zijn.
We werden overladen met presentjes en zelfs onze banden werden vakkundig op de juiste spanning gebracht.
Meteen van de nood een deugd gemaakt en gevraagd of ze even naar mijn voorwiel wilden kijken, volgens de geleerden was er niks aan de hand en waren de lagers in ieder geval in orde, volgens hun waren het de remmen en na wat af stellingen zou het weer in orde zijn. (Helaas niet dus) nadat we de nodige foto's hadden gemaakt gingen we weer verder en kwamen de Alpen steeds meer in zicht, helaas was het wel wat nevelig en kon je de hogere bergtoppen nog niet goed zien.
Na een prima picknick (met prachtig uitzicht) werd het tijd voor het laatste deel van onze etappe.
De hele dag hadden we werkelijk geweldig asfalt gehad, maar nu kwamen we weer op van die verschrikkelijke gravelpaden. Uiteindelijk hebben we besloten om de navigatie te negeren en verder te rijden over de hoofdweg naar Kandergrund. Hier was het tijd voor onze laatste klim van de dag, 5km gemiddeld 8% met een flink aantal haarspeldbochten.
Het bleek achteraf een mooie geleidelijke klim te zijn, weliswaar zwaar maar toen we eenmaal in ons ritme zaten zijn we hem in een keer op gefietst (en ja, die dikke heeft de hele tijd in het wiel van Esther gezeten😃)
Ons hotel ligt meteen in het begin van het dorp......maar de restaurants aan het einde🤨
Na een heerlijke schnitzel voor ondergetekende en een lekker visje voor Esther gaan we nu moe en voldaan terug richting onze kamer.
Morgen eerst verplicht een stukje met de trein (de weg stopt hier in Kandersteg) en daarna hoeven we maar 30 vlakke kilometers en één bergje......klein detail; hij is 20km lang en heeft een gemiddelde van 8-9%😝. Dan nog een paar kilometer berg af en dan zijn we in Simplon dorf waar ze morgen voor ons het bedje opmaken.

Sabientjes weer update:
Vanmorgen een zonnige start met een heerlijke temperatuur van 20' en nauwelijks wind. De bergen lagen vanmiddag grotendeels in de wolken terwijl wij lekker in het zonnetje fietsten met 23' en een klein briesje in de rug.
Bij het ter perse gaan van dit verslag regent het licht in Kandersteg.

Het is einde weg....in Kandersteg
Guet nacht
Esther en Pascal

hoi Esther en Pascal.Ik vind jullie kanjers, als ik zie waar jullie fietsen, petje af. Mooie foto's en wederom een leuk reisverslag. Mooie fietsdag morgen.

Jose Kluiter 2021-09-12 22:38:06

Petje je af toppers 👍 Weer geweldig geschreven en mooie foto’s. Echt leuk om jullie avontuur zo te kunnen volgen

Danielle 2021-09-12 22:50:32

Jullie zoeken toch elke keer de mooiste plekjes uit he. Succes morgen met de bergetappe (natuurlijk benieuwd wie er daarna bovenaan staat in het klassement, al kan ik dat wel al raden😉) en een fijne nacht!

Milan 2021-09-12 22:54:47

Heel fijn dat ze hebben kunnen helpen met de fiets 🙆🏽‍♂️ Ziet er ook heel mooi uit in de bergen 🙊 en het gebakje zoals altijd ziet er ook goed uit 😋 goed om te horen dat het vlotjes verloopt! Lekker goed uitrusten en heel veel succes morgen! Groetjes, Isha en zenci🐶

Isha 2021-09-12 23:12:01

Bijzondere ervaringen wat jullie allemaal toevallig tegenkomen, zeker de race for life! Succes vandaag met dat ene berg(je)🤣

Anke Alzer 2021-09-13 07:17:40

Sorry, sorry, Esther en Pascal, vanwege omstandigheden spring ik nu pas bij jullie achter op de fiets. Ik heb vanmorgen wel alle verslagen van jullie in een adem doorgelezen! Wederom een prachtig verhaal met geweldig mooie foto`s. Net zoals bij de reis naar Rome verdienen jullie weer mijn complimenten voor deze avontuurlijke onderneming. Ik wens jullie een goede reis en vooral goed weer toe zodat jullie optimaal van deze trip kunnen genieten. Ik blijf vanaf nu achterop zitten en genieten van deze geweldige reis. Tot morgen:)

Rens 2021-09-13 14:41:32

Wat een prachtig fietsavontuur weer! Superfijn dat ze nog even naar de fiets hebben kunnen kijken. Ik ben nu wel benieuwd naar de finaleklim van morgen.. Gaat het nog spannend worden? Liefs vanuit Eindhoven, Armijn & Raoul

Armijn en Raoul 2021-09-16 09:22:45

Kandersteg prachtig plek. Hier een plek waar het echt genieten en ontstressen is. Mooi ook om te genieten op de fiets ?? Denk het wel anders hadden jullie hier niet voor gekozen.