Dag 7 St. Louis-Biel 119km

Zwitserland, Nidau

Pittig ritje, fiets met kuren, een op hol geslagen navigatie maar....geen regen!

Gisteravond gegeten in La Diligence, wie had dat gedacht dat we daar nog 'ns zouden eten😃
Het eten was weer prima verzorgd, het enige wat we misten was af en toe de stem van Wim Frijns😉
Net voor het slapen gaan in gescheiden bedjes (ze zeiden dat het ivm Covid was) kregen we nog een appje van Sabientje dat de kans op regen flink geslonken was.

Na een rustige nacht was het inderdaad nog droog vanmorgen, helaas was ook in deze B&B geen ontbijt. Na een kleine zoektocht vonden we een prima bakker langs de route.
Via de 3 landenbrug reden wij richting Basel, eenmaal in de binnenstad was de navi meteen de weg kwijt. Waarschijnlijk kwam dit door het grote aantal baustellen in de stad.
Gelukkig hebben we toch nog een stukje van de stad gezien. Vanaf het station vond de navigatie de weg weer en fietsten we verder richting het Jura gebergte. Bovenaan het eerste colletje van de dag maar meteen even een stop gemaakt om wat te eten, hierna gingen we voor een kilometer of 20 weer over een golfplaat, bergje op en bergje af.
Uiteindelijk was het tijd voor het serieuzere werk, de col du Rangier. Volgens onze reisgids was dit een col met een stijgingspercentage van 7%. Hier hadden we dus niet van wakker gelegen🤨 helaas klopte dit niet helemaal en fietsten we het eerste gedeelte 10 tot 12%. Na 4km zwakte hij inderdaad wat af naar de beloofde 7%.
Na een snelle afdaling stond meteen de 2e klim op het programma; de col de Pichoux, ook deze was op sommige stukken zwaarder dan verwacht maar de omgeving was een stuk mooier (gelukkig konden we dus af en toe stoppen om een fotootje te maken en meteen een beetje uit te rusten)
Boven op de top eerst maar eens bijgekomen en een broodje gegeten.
Tijdens de afdaling van deze klim begon mijn voorwiel een wel heel gek geluid te maken, na een korte stop ter controle toch maar weer verder gefietst zonder dat vreemde geluid. Aangezien Esther tegenwoordig een fiets heeft met schijfremmen is het afdaling klassement ook voor mij geen zekerheid meer, als een ware kamikaze piloot stortte ze zich naar onder.
Hierna volgde nog een kleine klim van 2km waarna de afdaling volgde naar Biel.
Een levensgevaarlijke afdaling over een veel te drukke weg met een stuk of 3 lange tunnels waar de auto's vlak langs je door vlogen.
Uiteraard vond mijn voorwiel het nu ook weer tijd om raar te doen, met samengeknepen billen de afdaling gelukkig tot een goed einde gebracht.
Eenmaal in Biel centrum was de navigatie de weg weer 'ns kwijt, net voordat ik hem ergens in een of andere put wilde gooien wist Esther via haar telefoon wel de route naar onze B&B te vinden. Hier werden we hartelijk ontvangen door Franziska met een kopje thee en de mededeling dat wij uiteraard haar wasmachine mogen gebruiken😃
Na een prima douche zijn we geland bij het meer van Biel waar wederom een prima tafeltje met lekker eten voor ons was gedekt.
Morgen maar 'ns kijken wat Biel te bieden heeft maar vooral onze lichamen ff wat rust geven.

Sabientjes weer update :
Het was vanmorgen zwaar bewolkt maar zoals Sabientje had beloofd was het wel droog. En zo bleef het ook de hele dag. De temperatuur schommelde rond de 20' en de wind had alvast een rustdag genomen.

Morgen worden de inspanningen nihil, de groeten van ons uit Biel
Esther en Pascal

Dit was inderdaad wel zware dag voor jullie met die flinke stijging. 🙈 Geniet morgen van jullie wel verdiende rustdag 👍

Danielle 2021-09-10 22:23:08

Tegek nogmaals respect

Hellen 2021-09-10 22:26:17

“als een ware kamikaze piloot stortte ze zich naar onder” Ik moet je zeggen dat ik, na deze zin, de rest van jullie reisverslag lachend (heb gehuild van het lachen) heb afgelezen😂😂😂

Monique O. 2021-09-10 22:45:21

Pffff, heftig dagje. Gelukkig vandaag rustdag… geniet ervan😍

Anke Alzer 2021-09-11 06:58:23

Fijn dat m’n zonnedans gewerkt heeft 😄 ziet er heel mooi uit waar jullie langs komen geniet elke keer weer van de foto’s 😊 wel heel spannend van het voorwiel dat geluid maakt en dan toch een afdaling ingaan 😅 Nou geniet van jullie vrij dag en rust lekker uit om morgen weer ertegenaan te gaan! Groetjes, Isha en zenci🐶

Isha 2021-09-11 09:22:44

Super leuk!! Geniet ervan❤️

Rafael 2021-09-11 09:37:12

Een mooie dag. Enkele ongemakjes ten spyt. Daar staat tegenover een mooie maar ook knappe afgelegde fietsroute naar de B&B. Even rust voor de voortzetting van jullie tocht. GROETEN van PA

Pa de Wit 2021-09-11 12:20:03

Friends, jullie gaan lekker. Ja, wij kwamen vorige maand door Bazel. Het uitzicht bestond inderdaad uit tientallen hoge hijskranen. Een grote bouwput! Je schrijft niet meer over het geluid bij het voorwiel. Al kunnen verhelpen? Blijf voorzichtig, zeker in tunnels. Gute Fahrt!

Rob Pantani 2021-09-11 16:27:17

Super leuk om jullie avontuur te volgen. Geniet lekker morgen van jullie rustdag.

Bianca ruijters 2021-09-11 18:55:40

Heerlijk om te lezen weer dit verslag. Prachtige verhalen maken jullie samen. Succes vanuit Eindhoven! Liefs, Armijn & Raoul