Dag 20 Salon de Provence - St. Genies 97km

Frankrijk, Saint-Geniès-de-Comolas

Hieperdepiep hoera maar trappen moet je toch nog altijd zelf😃
Na een wat mindere nacht in ons jaren 30 hotel, waar het werkelijk onmogelijk was om wegens plaatsgebrek recht op de wc pot te zitten mochten we vanmorgen om half 8 aanschuiven voor het ontbijt.
We mochten zelf nergens aankomen en alles werd voor ons gepakt en neergezet.
Het is echt te bizar voor woorden hoeveel verschillende corona regels er gehanteerd worden, elk dorp heeft zijn eigen regels. Wat wel uniform is, is het dragen van de mondkapjes....of op de kin of aan de arm, maar vooral niet voor de neus en mond😂
Onze fietsen waren vannacht gestald in een kleine ruimte achter de receptie, nadat ik alle staalkabels had verwijderd bleek mijn fiets een lekke voorband te hebben. Een beetje vreemd want gisteren was er nog niks aan de hand. Uiteindelijk besloten om de band eerst maar weer 'ns op te pompen om te kijken wat er gebeurde.....en er gebeurde verder niks😃
De eerste 5 km gingen vandaag meteen bergop, volgens ons boekje maar 4,5%, maar dit was uiteraard weer een gemiddelde en zo fietsten we toch weer sommige stukken 8% omhoog. Voor de rest was de route, speciaal voor de jarige, vrijwel vlak en soms zelfs bergaf. Mocht het dan toch een beetje bergop, of tegen de wind in gaan, werd Esther vakkundig door mij uit de wind gezet.
Na een korte koffiepauze (zonder Gebak) in Alleins ging de route vlak verder over echt Frans stuiter asfalt richting Cavaillon. Hier had ik via internet een echte Franse boulanger gevonden, die voor ons de verjaardag taartjes had gebakken en als ik de foto's mag geloven vielen ze goed in de smaak😃
Daarna gingen we weer rustig verder in de zon overgoten Provence. De ene keer langs het spoor en de andere keer langs het kanaal....het enige wat niet veranderde was de belabberde staat van het asfalt.
In Morières, een voorstad van Avignon, had ik de volgende verrassing in petto. Via de plaatselijke buurtvereniging had ik geregeld dat er allemaal vlaggetjes boven de route waren opgehangen.
Nadat de emoties weer onder bedwang waren gingen we verder naar Avignon, hier besloten we langs de oude stadsmuur te blijven fietsen over een super fietspad en niet te kiezen voor de weg midden door het centrum. (Deze routes gaan vaak dwars door de winkelstraten en zijn bijna niet te doen met onze fietsen)
Het fietspad ging verder over de Rhone en over de sluizen van Avignon richting de binnenlanden. De wegen werden weer slechter maar vooral ook saaier. We fietsten weer een heel stuk tussen de appelgaarden door (het trauma van 3 jaar geleden kwam weer naar boven🥴) Een fatsoenlijk dorp met een café of restaurant zijn we niet meer tegengekomen. We wisten inmiddels al dat we in een of ander "gat" zouden slapen vannacht zonder supermarkt. Gelukkig kwamen we 10km voor dat "gat" wel nog een supermarkt tegen en konden we toch al wat inkopen doen voor morgen. Met een ietwat te zware rugzak werden de laatste 10 km afgelegd over een eenrichtingsweg waar vanaf 2 kanten auto's kwamen???? Na heel wat gemanoeuvreer kwamen we uiteindelijk aan bij ons landgoed (vandaag is echt niks teveel😃)
Hier hebben wij vanavond een bedje geregeld in een B zonder B.
Voor de zekerheid toch nog maar even de band vervangen want deze was toch alweer wat leger, en aansluitend op naar ons restaurant.
Hier moesten we wel 2km voor lopen maar het was zeer verjaardagswaardig❤️ na heerlijk gegeten en gedronken te hebben gaan we nu langzaam onze bedjes opzoeken.
Morgen gaat het verder richting Durfort, hopelijk weer 100 redelijk vlakke kilometers.

Sabientjes weer update;
Het was vanmorgen weer zonnig en al 20'
Vanmiddag ging de temperatuur weer omhoog naar 28' de wind blies met windkracht 2 tegen de voorkant van onze fietsen.

Namens Esther bedankt voor alle felicitaties😘
Esther en Pascal

Sorry Esther maar ik wil je alsnog feliciteren . Voor je verjaardag maar ook voor de geweldige trip die jullie maken. Chapeau voor de reisverslagen.ik lees ze met groot plezier.Jullie hebben heel wat te vertellen als jullie weer in Heerlen zijn.!,

Johan Dh 2021-09-24 00:01:53

Het wel verdiende verjaardag’s taartje zie er goed uit, en lekker zo te zien😊en dan ook nog de vlaggetjes onderweg dat is toch wel heel leuk. Zo heb je toch een verjaardag gevoel onderweg van jullie geweldige trip. Echt geweldig wat jullie weer doen👍

Danielle 2021-09-24 02:10:23

Nog perfiesia mèt deine verjaordaag en de kompleminte mèt de ganse reis vaan de Sjeng.

Rens 2021-09-24 18:05:33

Toch nog even onze felicitaties met het heuglijke feit dat er weer een jaartje bijgeschreven kan worden. Beter twee keer teveel dan een keer te weinig. Vandaag de franse slag, waar de Fransen zo beroemd door zijn geworden: wel een mondkapje, maar gezellig aan de hand. Wel asfalt leggen, maar niet opletten of het wel allemaal recht is, omdat de plastic fles wijn tijdens de lunch in de berm toch even op moest. Soms hinderlijk, maar meestal heel vermakelijk. “Savoir vivre” noemen ze dat😀 Ook die pseudo lekke band past weer in dat plaatje van “ histoire incompréhensible.” Gelukkig was het etentje na afloop de verjaardag van Esther meer dan waard; dat maakt alles in een keer weer goed!

Johan en Richard 2021-09-24 21:41:05

“waar het werkelijk onmogelijk was om wegens plaatsgebrek recht op de wc pot te zitten ….. Ik lig weer in een deuk😂😂🤣

Monique O. 2021-09-25 07:55:53

Een gezellige fiets tocht weer . Alleen jammer voor jullie de asfalt weg. Pa de Wit

Pa de Wit 2021-09-26 21:29:59

Ook namens ons via dit platform nogmaals gefeliciteerd lieve (schoon)mama! Aan de geschoten plaatjes te zien was het een heerlijke dag. Al die voorbereidingen zijn tot zijn recht gekomen zien we, slingers, gebakjes, kosten noch moeite gespaard. Super dagje zo, dat gebrek aan asfalt krijgt jullie niet klein. Liefs vanuit Eindhoven! Armijn & Raoul