Dag 5 Sarrebourg-Chatenois 109km

Frankrijk, Châtenois

Na een ellendige nacht werd het toch nog beter dan verwacht.

Gisteren zoals gezegd ff naar de stad gegaan, bij het binnen lopen van het centrum werd een gezellige wijnbar gespot.
Uiteraard werd hier meteen de eerste stop gemaakt, en wat later bleek ook de laatste😃
Het was hier zo gezellig dat we ze maar meteen de tafel hebben laten dekken met uiteraard nog een lekker flesje wijn. Ook de kermis hebben we maar gelaten voor wat het was.
Bij thuiskomst bleek de plaatselijke Whoopi Goldberg van onze B&B een echtelijke ruzie te hebben die tot een uur of 2 werd uitgevochten en vooral uitgeschreeuwd.
Na een (te) korte nacht mochten we ook zelf voor ons ontbijt zorgen in de keuken.

Toch vertrokken we weer netjes om half 9 voor onze volgende etappe.
Het ging al meteen lichtjes bergop dus waren we snel op temperatuur.
We kwamen uit op een prachtig pad langs een drooggelegd kanaal, de natuur ging hier rustig zijn gang en de oude sluizen inclusief huizen werden langzaam één met de natuur.
Bij een van de eerste dorpen die we tegen kwamen viel ons oog op de plaatselijke boulanger, na de gebak loze dag van gisteren namen we geen risico en schoven we aan bij een vrij tafeltje voor een heerlijk aardbeien gebakje en een kop koffie.
Aansluitend ging de route weer verder langs het water en kwamen we aan in Saverne, werkelijk een schitterend plaatsje en wat een contrast met gisteren. Deze dorpjes bruisen van energie en er waren ook behoorlijk wat toeristen op de been.
Hierna verlieten we het fietspad langs het water en werd het tijd voor een paar serieuzere beklimmingen, niet al te lang maar behoorlijk steil.
Wel kwamen we telkens weer door prachtige dorpen, het maken van veel foto's deed de gemiddelde snelheid natuurlijk geen goed maar dat is toch maar bijzaak deze reis.
Vervolgens gingen we weer wat heuveltjes op en af kwamen we aan in Molsheim, dit dorp was te leuk om doorheen te fietsen dus besloten we maar een stop te maken op het terras van de plaatselijke Enzo (pizzeria voor de leken onder ons)
Na een heerlijke pizza en salade werd het hoog tijd om verder te gaan, we raakten inmiddels behoorlijk achter op het tijdschema.
Daar kwam ook nog eens bij dat de heuvels steeds langer en steiler werden, en alsof het nog niet genoeg was werden we 4km voor de finish door de plaatselijke burgemeester teruggestuurd omdat er een wegafzetting was.
Gelukkig is mijn Frans dermate slecht (compri niet?) ben ik eigenwijs en luister ik niet altijd naar Esther, en zijn we dus gewoon door gefietst. Het enige obstakel wat we tegen kwamen was een hek, en met een beetje stuurmanskunst gingen we hier vlotjes omheen. Na een korte voettocht over de baustelle kwamen we aan op een nieuwe brug naar Chatenois.
Vandaag slapen we in een hotel/restaurant, lekker makkelijk....toch niet dus, het restaurant heeft ruhetag🤨
Nadat Esther het handwasje heeft gedaan gaan we nu dan maar langzaam op zoek naar een restaurant.
Morgen gaan we richting Basel (wij zuinige Hollanders slapen wel een dorpje eerder ivm de prijs😃)

Sabientjes weer update:
Het was vandaag behoorlijk warm, en geen wolkje aan de lucht 28' vanmiddag kwam er een behoorlijke tegenwind opzetten maar deze ging alweer snel liggen.

De bulkes en bis murge
Esther en Pascal

vandaag jullie verslag weert gevolgd . zelf erg druk gehad alleen niet met fietsen ! Maar ja zo is het leven Mooi verslag van jullie blijf jullie volgen en veel succes Gr Theo en Jolanda.

he theo en jolanda 2021-09-08 20:51:08

Jullie maken wel van alles mee slaap lekker vanacht

Brigiet 2021-09-08 21:09:20

Super leuk om jullie avonturen te lezen! Met de woorden van Evie: doe zo verder, ik ben fier op u! Gr. Wieteke

Wieteke 2021-09-08 21:46:20

Ik geniet van jullie verhalen. Leuk geschreven.

Els moolenaar 2021-09-08 21:49:54

Super, mooie omgeving

Jacques Kuijpers 2021-09-08 21:51:53

Hopelijk voor jullie nu een rustige nacht. Mooie omgeving en weer leuk geschreven

Danielle 2021-09-08 21:58:03

Wijntjes en gebakjes zien er heel lekker uit 😋 fijn dat de plaatselijke enzo ook goed gesmaakt heeft 😄 heel mooi ook waar jullie langskomen! Geniet van hopelijk dit keer wel een goede nachtrust en heel veel succes morgen! Groetjes, Isha en zenci🐶

Isha 2021-09-08 22:28:41

Wat een belevenissen weer. Top👍🏼👍🏼

Pascalle 2021-09-08 23:23:21

Leuk geschreven, we blijven jullie volgen.

Lei vervoort 2021-09-09 19:08:38

Heerlijk dagje zo! Jammer van de nachtrust, maar die halen jullie wel weer in. Succes met de rit morgen! Liefs, Armijn & Raoul

Armijn en Raoul 2021-09-09 22:19:30

Mooie avonturen weer. Molsheim uit lijkt op Gangelt in. :)