Dag 11 Simplon dorf-Pella 96km

Italië, Pella

Wat een verschil tussen Zwitserland en Italië.
Na een eenvoudig maar lekker ontbijtje vanmorgen om 9 uur op de fiets gesprongen voor onze rit naar Pella....en na 50 meter er weer af gesprongen want onze rugzak lag nog in het hotel🤨
Bij de 2e poging ging het beter, we gingen meteen met 10% naar beneden. Na een paar kilometer kwamen ook weer de eerste tunnels, het is toch een heel ander gevoel om daar met hoge snelheid doorheen te gaan. Daarna was het weer tijd voor een paar haarspeldbochten, aangezien ik slim gebruik maak van de zwaartekracht sta ik op dit moment ruim vóór in het afdaling klassement (en ben ik een goede 2e, op ruime afstand, in het bergklassement).
Na een korte tussenstop voor koffie met gebak passeerden we ook de Zwitserse - Italiaanse grens. Waar de Zwitsers streng controleerden mochten wij van de vriendelijke Italiaanse douanier rustig door fietsen.
Al snel werden de diverse verschillen tussen beide landen zichtbaar, niet alleen de bouwstijl maar ook het asfalt.
Het is ons nu wel duidelijk dat de Italianen de uitvinders zijn van het zoab. Alleen nemen zij de term van zeer open asfalt beton wel heel erg letterlijk. De gaten zijn soms zo groot dat er soms een hele fiets in past.
Natuurlijk zijn er ook positieve verschillen.....de eerste voor de echte Hollanders onder ons; de prijzen! Hier aten we bijvoorbeeld langs de weg een pizza met spa rood en koffie na, voor € 8,-😃 (ter vergelijking, een pizza in Zwitserland kostte € 20,-)
We stuiterden rustig verder, en als we even de ogen van het asfalt konden houden genoten we van het prachtige uitzicht.
20 kilometer voor ons einddoel van vandaag ging de weg voor het eerst weer wat omhoog, uiteindelijk moesten we nog 6km klimmen aan 6%. Maar na gister leek dit net niks en bijna fluitend zetten we de laatste afdaling in richting Pella.
Hier zijn we gestrand bij een prima B&B, helaas zonder wasmachine.
Gelukkig hebben we ook onze waslijn bij ons en hangt, de door Esther gewassen was, nu lekker te drogen.
Wij zijn 200 trappen naar onder gelopen richting lago d'Orta om een goed restaurant te vinden.....dat betekent dus ook dat we straks die klim weer naar boven moeten maken🥴
Morgen volgt de recensie van het restaurant!

Sabientjes weer update;
Het was vanmorgen bewolkt en fris 13'
Vanmiddag hebben we ook de zon niet gezien maar werd het benauwd, 25' en geen zuchtje wind

Ciao, ci vediamo domani
Esther en Pascal

Pascal ,waren het niet 199 trappen 😉

Jacques Kuijpers 2021-09-14 21:09:53

Weer geweldig geschreven van jullie route vandaag. De Asfalt zier er inderdaad wel een stuk anders uit 🙈succes met de trappen omhoog lopen 😉

Danielle 2021-09-14 21:11:37

Alles bij ons en verder Geen eentonige weg. Jullie gaven de verschillen goed aan. Goed restaurant 200 trappen lager maar terug hoger. Slaap lekker en weer een fijne dag morgen

Pa de Wit. 2021-09-14 21:21:51

Weer zo leuk om te lezen,... je zou een boek moeten schijven pascal je hebt een geweldige schijfstijl. Fijne avond en fiets ze morgen.!!

Anita 2021-09-14 21:52:05

“ En dan nog een verschil, maar dan met Nederland; we reden vandaag door plaatsen als Crevoladossola en Montecrestese dat is toch wat anders als Nuth en Puth.” 🤣🤣🤣

Maurice Weijers 2021-09-15 19:36:02

Wat is dat toch met die rugzak ergens achterlaten, dat komt ons bekend voor :P Heerlijke beelden weer. We zien jullie iedere dag weer genieten, blije koppies op al die mooie plekkies. Geniet ervan, succes met die slotklim van 200 trappen en tot morgen! Liefs, Armijn & Raoul

Armijn en Raoul 2021-09-16 09:51:20

Fijn dat de 2e poging iets beter verliep met vertrekken 😆 ziet er zo mooi uit waar jullie langskomen! Wel wat vervelend van het asfalt 🤔 een goede nachtrust en veel succes!! Groetjes, Isha en zenci🐶