Dag 6 Chatenois-Saint-Louis 106km

Frankrijk, Saint-Louis

De weergoden zaten ons (nog) mee!
Gisteravond een leuk restaurant gevonden, zag op het eerste oog niet echt gezellig uit maar het eten was top.

Vanmorgen gestart met een prima ontbijt in ons hotel en aansluitend de fietsen uit de schuur van de hoteleigenaar gehaald, er vielen een paar druppels en ook was er hier en daar al een donderklap te horen.
Aangezien het nog ver weg leek toch maar gestart met onze route.
Het eerste stuk ging tussen de wijn en de mais velden door, met steeds de donkere wolken achter ons aan.
Na een kilometer of 20 waren de straten opeens nat met behoorlijke plassen, hier was dus net een flinke bui gevallen....maar toen wij langs kwamen was het weer droog😃
We hadden nog maar weinig gezien vandaag op een zwerm ooievaars na, tot dat we bij het plaatsje Eguisheim aan kwamen.
De toeristen werden met bussen aangevoerd en toen wij er door heen fietsten begrepen we waarom, een zeer nostalgisch dorpje met prachtige gebouwen. Na een korte sightseeing gingen we weer verder tussen de wijngaarden door tot het plaatsje Rouffach, lang niet zo toeristisch maar minstens even mooi.
Hier was het tijd voor onze gebak stop, helaas had deze salon de thé maar een beperkte keuze maar het chocolade broodje en croissant was prima te eten.
De wegen waren vandaag op plaatsen van mindere kwaliteit wat op sommige momenten zorgde voor een octaaf verhoging bij ondergetekende.
Helaas kon ook mijn achterband er op een gegeven moment niet meer tegen en liep hij langzaam leeg.
Na wat nerveus gezwaai naar de volgwagen die in geen velde of wegen te bekennen was toch maar zelf een korte pitstop gemaakt om daarna weer vrolijk verder te gaan, de wind besloot inmiddels een deuntje mee te gaan blazen.
De eerste kilometers nog even tegen maar daarna werden we lekker schuin in de rug een bospad opgeblazen voor een kilometer of 25.
Aan het einde van dit, achteraf wel heel saai pad, kwamen we een mooie overdekte picknick plaats tegen.
Hierna ging de weg licht omlaag tot dat we aan het canal du Rhone au Rin kwamen, hier hebben we eerst nog even wat oorlogscultuur gesnoven over de slag in het bos van Hardt.
Na dit kanaal een stuk te hebben gevolgd kwamen we aan bij het volgende kanaal, het canal de Huningue.....erg weinig verschil met het andere kanaal🥴
De laatste 10 kilometer gingen over een gravel pad, gelukkig hebben we na morgen een rustdag want de fietsen zijn nu dus echt wel aan een schoonheidsbehandeling toe.
De B&B (zonder 2eB) ziet er prima uit, inmiddels al even naar de supermarkt geweest en dadelijk maar weer op zoek naar een restaurant.
Morgen op weg naar Biel, de route ziet er op het oog behoorlijk pittig uit met wat serieuze beklimmingen en helaas melden ze voor morgen de hele dag regen.

Bij deze namens ons alvast dank je wel voor jullie reacties, het is voor ons elke dag weer fijn om te lezen dat jullie met ons "mee fietsen"

Sabientjes weer update:
Het was vanmorgen zwaar bewolkt maar wel al een graad of 20, uiteindelijk klaarde het ietwat op en werd het nog 25 graden met een behoorlijk stevige wind.
Bij het ter perse gaan van dit verslag is het inmiddels al licht aan het regenen.

Vanuit Saint Louis à demain
Esther en Pascal

Wauw wat een prachtig nostalgisch dorpje😍

Anke Alzer 2021-09-09 19:17:11

Weer mooi geschreven. Laat het jullie smaken vanavond. Heerlijk na morgen een verdiende rustdag.

Danielle 2021-09-09 19:18:59

Toch mooi om door de Elzas en langs “ les Vosges” te fietsen. Die donkere luchten komen daar altijd vandaan. Knappe prestatie weer samen en die lekke band….ach, dat hoort er bij zullen we maar zeggen. Wel vreemd dat een B&B geen B heeft en dat in het gastronomische douce France… Heel veel succes en plezier nog samen en bonne appetit!

Johan en Richard 2021-09-09 19:26:17

Ziet er heel mooi uit op de foto’s! 😊 zeker ook een hele snelle pitstop zoals bij de F1 neem ik aan 😁 ik zal de zonnedans alvast beginnen voor jullie morgen (hoop dat het werkt). Een goede nachtrust en heel veel succes morgen! Groetjes Isha en zenci🐶

Isha 2021-09-09 19:36:10

Alvast succes voor morgen. Ik kijk uit naar jullie verslag en foto's.

Els moolenaar 2021-09-09 19:38:04

Ik lees de mooie verhalen over een streek die ik vak heb bezocht en ook goed ken.En prima keuken.. Met jouw redactionele vaardigheden kun je zo hoofdredacteur worden van a gene Bek. Goede voortzetting van jullie reis !,

Johan Dh 2021-09-09 19:46:37

Wat enorm leuk deze reis verslagen te lezen. Je beschrijft jullie tocht zo avontuurlijk, dat ik het idee heb erbij te zijn. 🤗Geniet van jullie avond.

Monique O. 2021-09-09 20:17:33

Hi jullie 2!! Het gaat goed zo te lezen👍🏼! Weer een super reisverslag.

Pascalle 2021-09-09 20:49:01

Zit het mee of niet. De bui bleef gelukkig achter jullie en voor was hij reeds geweest. Na enkele dorpsgezichten en ook weer een lekke band naar de plaats van overnachting. Een goede nachtrust en voor morgen een goede dag.

Pa de Wit 2021-09-09 21:33:26

Wat een heerlijke beelden van dat pittoreske dorpje zeg. Adembenemend. Veel mooie natuur ook zeg, genieten. Hopelijk morgen niet weer een leeglopende band, dat scheelt weer een slok op de borrel. Liefs vanuit Eindhoven, Armijn en Raoul

Armijn en Raoul 2021-09-09 22:26:44

ik geniet iedere keer weer van de mooie foto's en met een lach op mijn gezicht lees ik de reisverslagen. Fiets ze morgen, en voor overmorgen een fijne rustdag.

Jose Kluiter 2021-09-09 23:00:06

Wauw wat een mooi dorpje! Fijn om te lezen dat het goed gaat. Hoop op toch nog een beetje zon morgen☀️. Fijne nacht en veel succes morgen! En natuurlijk met het oog al een beetje op de rustdag😉