Dag 59

Verenigde Staten, Carlsbad

Vanochtend eerst goed ontbeten. Marco op z'n Amerikaans met pannenkoeken en Ronella met muesli. Na het ontbijt alles rustig ingepakt en weer op de fiets gestapt.
Vandaag ging de route voornamelijk over fietspaden of rustige wegen. Wat heerlijk fietsen is.

Vandaag moesten over de marine basis, camp Pendleton.

Net hiervoor kwamen we de Rhino Ride tegen. Deze Zuid-Afrikaan fietst met een op ware grote neushoorn achter z'n fiets. De neushoorn weegt 150 kg. Hij wil op deze manier aandacht vragen voor het uitsterven van de neushoorn door jacht en stroperij en zamelt hiervoor geld in. Hij is gestart bij Canadees Amerikaanse grens en gaat naar de Mexicaanse grens. Dus ook hij is bijna op het eindpunt van zijn reis.

Ook schoot er een slang, Marco denkt een adder, over het fietspad. Ik, Ronella, ben er met een hele grote bocht omheen gefietst! Ieuw 😮

Eenmaal aangekomen bij de toegangspoort van camp Pendleton werden we geweigerd. Je moet officeel een aanvraag doen. Dit kost ongeveer een week en is geldig voor 1 specifieke dag. Ook kunnen buitenlanders dit formulier niet invullen en wordt het dus nog omslachtiger. Dit hadden we niet gedaan en op de goede moed geprobeerd, helaas dus. De alternatieve route gaat over de freeway, minder mooi en heel veel drukker met verkeer.
Echter de soldaat bij de ingang vertelde ons wel dat we er onder begeleiding van een Amerikaans staatsburger met goedgekeurd toegangsdormulier wel toegelaten werden.

Op de terugweg richting de freeway kwamen we de Rhino Ride wederom tegen. 1 van hun rijders is Amerikaans staatsburger, dus hebben we het opnieuw geprobeerd. Nu hadden we een andere soldaat en mochten we zo door😊!
We hebben het stuk over de basis met hun mee gefietst. Vroeger was deze basis een oude range, de oude gebouwen staan er nog. Het natuurgebied is niet verder ontwikkeld met bebouwing waardoor er 3 unieke diersoorten leven. Ook gebruiken ze dit terrein om dingen op te blazen en andere leger oefeningen.

Na de basis hebben we afscheid genomen van RhinoRide en ieder onze eigen weg gegaan. Wellicht komen we ze morgen weer tegen. Wij eindigen morgen ons fietsavontuur in Imperial Beach.

Foto's zijn heel mooi, krijg gewoon zin om naar jullie toe te komen. Wat een mooie beleving om nooit te vergeten. Nog een mooie laatste drie weken, geniet er nog volop van. Groetjes Els en Wiel.