Dag 52

Verenigde Staten, Santa Monica

Vanochtend uitgeslapen omdat we eigenlijk na 20 mile fietsen op de camping zouden gaan. Aangezien we van verrassingen houden en eigenlijk geen zin hadden om maar een korte dag te fietsen hebben we besloten om een extra nacht te boeken in Santa Monica (waar we eigenlijk morgen naar toe zouden fietsen), en hier naar toe te fietsen. Dit is 47 mile.

Het weer was vandaag wederom wat mistig en bewolkt. Dus geen zon, maar gelukkig ook niet koud en we kunnen gewoon kort kort (korte broek en shirt met korte mouwen) fietsen.
Onze eerste stop was bij de naval basis net buiten Port Hueneme. Hier stonden allemaal raketten en vliegtuigen. Een aantal types raketten zijn nog nooit gebruikt, maar ook een aantal wel, in de oorlogen zoals Vietnam en Irak. Ook een aantal die nucleaire stoffen kunnen bevatten. Toch wel eng om te zien.

Na deze stop door gefietst richting mugu state park voor een welverdiende lunchpauze op het strand. Genietend van een boterhammetje zie ik, Ronella, wat vinnen boven het water van de oceaan komen. Ik zeg tegen Marco; wat zijn dat? Nou dat zijn dolfijnen! Gaaf hoor, die hebben we nog niet gezien. Een grote school was dit, een tijdje van zitten genieten en toen weer door gefietst en kwamen we ze nog een keer tegen😊.

Toen op naar Malibu, langzaam aan komen we dichter bij LA en kom je in het land van de rich and famous. De laatste 10 mile voor we op het fietspad richting Santa Monica belanden waren niet niet zo fijn fietsen. Op de Highway 1 was het erg druk en op de shoulder (vluchtstrook) stonden veel auto's geparkeerd, van surfers, strandbezoekers of eigenaren van de huizen aan de hwy 1. Hierdoor bleef er weinig tot soms geen ruimte voor ons over, waardoor we soms op de weg belanden.
Eenmaal op het fietspad konden we weer genieten van het strand en de rust.

Vanavond bij een restaurantje gegeten waar ze organisch voedsel hebben. Heerlijke courgette pasta en pizza gegeten en onszelf getrakteerd op een toetje.