Dag 38 Alcatraz

Verenigde Staten, San Francisco

Vanmorgen vanuit het motel naar de pier gewandeld om de toegangsbewijzen voor Alcatraz op te halen. Hierna nog wat gewandeld door San Francisco en gegeten in een park. Om 12 uur met de veerboot naar "The Rock" gegaan.

Eerst buiten wat rondgekeken, onder andere de tuinen waar prachtige bloemen en vogels zitten, maar ook de luchtplaats waar de gevangenen konden sporten etc.

Hierna begonnen aan de audio tour door het cellencomplex. In ongeveer een uur kregen we, in het Nederlands, heel veel informatie over Alcatraz gevangenis. Toch wel een erg indrukwekkende ervaring. Het is moeilijk voor te stellen dat mensen hier tientallen jaren opgesloten hebben gezeten in een cel van 1.5 bij 3 meter.... de isolatie cellen waren nog indrukwekkender, waar mensen tot wel 19 dagen in het donker zaten opgesloten.

Er werd verteld over de beroemde gevangenen, waaronder Scarface (El Capone) die hier een gevangenisstraf heeft moeten uitzitten. Ook werd er verteld over de ontsnappings pogingen, waaronder die uit de film 'Escape frame Alcatraz'.

Na een indrukwekkend bezoek aan het eiland hebben we nog wat gewandeld over Pier 39, een toeristische trekpleister, waar we ook nog gegeten heben.