Kanonnen van de VOC

Sri Lanka, Rumassala

De reis ging vandaag verder naar het zuiden, het was 3 uur rijden. Eerst door de bergen en bossen, later langs rijstvelden, rubberbomen, kaneelstruiken en door vele dorpjes. Op een gegeven moment reden we onder een oranje doek door. In de bomen boven de weg leek het een guirlande. Het bleek allerminst feestelijk te zijn. Als er een monnik overlijdt hangt men zijn oranje kledingstuk op deze wijze over de weg, ter nagedachtenis aan hem.
Na een uur werd het landschap vlakker. Op kleine heuveltjes waren nog wel wat theeplantages. Wij weten nu dat deze thee beneden de 1200 m groeit en dus in de theezakjes terecht komt.
We hielden een stop bij de oom en tante van de vrouw van onze chauffeur. Erg leuk om bij hen binnen te kijken en thee te drinken. De laatste 30 km naar Galle was een tolweg. Galle ligt in het zuiden aan de Indische Oceaan.
Het werd in 1505 door de Portugezen ontdekt. En in 1640 veroverde een Nederlandse troepenmacht de vesting. Het door de Portugezen gebouwde fort op het rotsige schiereiland, werd in 1663 door de Nederlanders verstevigd en uitgebreid tot maar liefst 36 ha. De kanonnen dateren uit die tijd. Galle werd de hoofdzetel van het Nederlandse bestuur op Ceylon, totdat Colombo door hen veroverd werd. Galle was de voornaamste tussenhaven voor de scheepvaart naar Batavia. Het was een handelsnederzetting van de VOC. Soldaten en kooplieden verbleven hier tijdelijk, maar er vestigden ook complete gezinnen. Er werden regeringsgebouwen en magazijnen gebouwd. In 1796 werd Galle overgedragen aan de Britten, maar er is nog veel te zien uit de tijd van de Nederlandse overheersing. Ook ons hotel Nooit Gedacht is een oud landgoed dat van een Nederlandse gouverneur was.
Het snorkelen dat voor morgen op ons programma staat gaat door de wilde zee (weer) niet door. Dus we gaan nogmaals naar het gezellige Galle om bij ruim 33 graden aan een stukje Nederlands koloniaal verleden herinnerd te worden.

Een mooi stukje geschiedenis. Wel jammer voor jullie dat het snorkelen weer niet doorgaat.