Na de Maya's nieuwe bewoners in Cihuatán

El Salvador, Municipio de Suchitoto

San Salvador is een stad met weinig hoogbouw en het ligt in een dal omgeven door vulkanen. Vanaf het uitzichtpunt waar we vanmorgen waren was dit mooi te zien.
De buitenwijken van San Slavador stonden vol krotjes en oude verwaarloosde hokjes. Kapotte flatgebouwen en veel troep. Mensen die vuilniszakken langslopen om iets bruikbaars te zoeken of lege plastic flesjes verzamelen. Hier is de armoede enorm en wat een trieste aanblik.
Wij gingen verder naar het platteland, Cihuatán, de grootste archeologische site van El Salvador.
Deze plek werd 2000 jaar voor Chr. al bewoond door kleine groepen jagers en verzamelaars.
Na een vulkaanuitbarsting in 400 na Chr. waarbij tienduizenden mensen stierven, werd de plek bewoond door o.a. de Maya's en Pipil (afkomstig uit Mexico, zij spreken een Azteekse taal). Toen de Mayabevolking uit elkaar viel rond 800 na Chr. werd er een nieuwe nederzetting in Cihuatán gebouwd door vermoedelijk mensen uit Mexico.
Het was een enorm groot gebied waar meer dan 25.000 mensen woonden. Minder dan 1% is maar opgegraven. Er is heel veel vernietigd daardoor heeft men weinig kunnen opgraven en restaureren. Nog tijdens de bouw werd het dorp in het jaar 1200 vernietigd door een onbekende vijand. Er is bijvoorbeeld een half afgebouwd balspeelveld. Ook wilde de regering van voorgaande jaren niets van archeologie hebben en liet zelfs gedeelten afbreken. Gelukkig ziet men nu de waarde er wel van in en is het archeologische park van 73 ha door de regering aangekocht.
Ook al staan er maar een paar bouwwerken, aan de heuvels en de grootte van het plein is goed te zien hoe immens groot het complex was. De verschillende soorten gebruikte stenen waren duidelijk zichtbaar. Men gebruikte modder uit een nabijgelegen moeras als een soort cement. Schelpengruis werd gebruikt voor het witte pleisterwerk van de tempel. De schelpen haalde men 105 km verderop en de zwarte puimstenen voor de vloeren op 45 km loopafstand. Onvoorstelbaar wat er gesjouwd is.
Nu, 1000 jaar later, is het een prachtige en rustige plek om te bezoeken, zonder toeristen.
Voor ons was dit een mooi slot van de tocht langs 15 totaal verschillende Maya-sites. Het was bijzonder interessant om zoveel restanten van de Mayacultuur te zien en zoveel verhalen te horen. Het beeld dat we van de Maya's hadden, o.a. astronomisch en rekenkundig enorm ontwikkeld, is bevestigd en versterkt. Met alle nieuwe technologieën zullen er in de toekomst vast nog veel meer Maya-geheimen ontrafeld worden.

Jullie hebben een fantastische reis gemaakt.

Thia 2023-03-30 09:24:11

Wat een mooi stukje geschiedenis les waar je ons in mee neemt, prachtig om te zie en te lezen ..

Fons en Teunie 2023-03-30 09:37:32

Wat hebben jullie veel gedaan en gezien.Iets om nooit meer te vergeten, niet alleen op foto’s maar vooral in het koppie. Bedankt dat jullie ons mee lieten genieten

Gerda 2023-03-30 09:46:33

Weer een mooie bijzondere reis. Leuk om te volgen.

Marian 2023-03-30 11:51:56

Heb jij die condor zelf zo zien vliegen? Geweldig!! En nu met een hoofd vol bagage met alles wat je gehoord en gezien hebt weer terug naar ons goed georganiseerde, vlakke land. Het zal wel even wennen zijn. Goeie reis terug en dank je wel dat we mee mochten genieten van al dat moois.