Op weg naar El Salvador

El Salvador, Santa Ana

We reden over dezelfde weg terug van Copan in Honduras naar de grens met Guatemala als vrijdag. Dit keer waren we snel klaar bij de douane, natuurlijk wel weer de hand- en irisscan met als beloning het 7e stempeltje uit Guatemala in ons paspoort. (Bij Tikal kregen we er ook één.)
De route ging een stuk door Guatemala om recht naar het zuiden in Santa Ana in El Salvador te komen. Bij de grens van Guatemala en El Salvador was het ook snel gebeurd. Het was een rit van vier en een half uur in totaal.
El Salvador betekent in het Spaans "de Verlosser". Het land is zo genoemd nadat het onafhankelijk werd van Spanje. Na vele turbulente jaren brak in 1979 een burgeroorlog uit tussen de junta en marxistische rebellen. Er kwam een bloedige strijd met doodseskaders en 75.000 slachtoffers. Pas in 1992 werd de vrede hersteld.
Er wonen in San Salvador 6,3 miljoen mensen en het is half zo groot als Nederland.
Het grootste gedeelte van de inwoners zijn mestiezen (Indiaans-Spaans). Men spreekt Spaans en sinds 2001 is de officiële munteenheid US-dollar.

Omdat de Maya-ruïne op maandag gesloten is bezochten we vandaag de site van Tazumal.
De chauffeur had een bevriende gids die ons uitstekende uitleg gaf en heel veel wist. Tazumal is een heel kleine site, maar zou 10 km2 hebben beslaan. Het museum werd gerestaureerd dus we bezochten alleen het terrein.
Dit is de eerste Maya-tempel in onze reis die niet gemaakt is van rotsbokken maar van adobe stenen (zongedroogde kleistenen). Het is een heel oude site, in 1200 voor Chr. woonden er al mensen en dat duurde tot 1200 na Chr. Er werd veel gehandeld met Mexico, Guatemala en Honduras.
De tempel bestaat uit 3 platforms en was oorspronkelijk veel hoger. De 11e laag is nu de begane grond, de rest zit nog onder de grond. Adobe is een gevoelig materiaal dat snel wegspoelt. Om de adobe te beschermen hebben Amerikaanse onderzoekers rond 1940 een cementlaag aangebracht. Het ironische is dat de cementlaag nu aangetast is en men opnieuw moet restaureren. Helaas is het cement één geheel geworden met de adobe.
Ook onder deze piramide zijn graftombes gevonden met 20 skeletten.

De chauffeur sprak goed Engels maar navigeren was niet zijn sterkste punt. Ons hotel in Santa Ana ligt in het centrum. De chauffeur is wel 10 keer gestopt en deed zijn raampje naar beneden om te vragen waar het hotel was. Wij grapten onderling steeds: dat raam gaat nog wel 3x open voor we er zijn. Ik had al gevraagd of hij Google maps had maar daar kon hij blijkbaar niet mee overweg. Gelukkig was er een behulpzame man die zijn telefoon pakte en spraakbegeleiding aanzette. Toen was het zo gebeurd. Wij zijn nu heel benieuwd of de chauffeur dinsdagmorgen om half 9 ons kan vinden.