Een rit over een van de gevaarlijkste wegen van de wereld.

Iran, Dizo

Het woei de hele nacht hard, de wind gierde over de bergkam. Op de telefoon van de gids stond dat het vanmiddag 40 km/uur (windkracht 8) zou waaien. Daarom gingen we vandaag i.p.v. morgen naar de vallei. De gids had een jeep mee en we reden langs de bergwand over een hobbelig weggetje met stenen en kuilen. Maar het uitzicht met de volle zon was prachtig. Nog niet alle Shah Savan nomaden waren vertrokken. Soms zagen we lege met rotsblokken gemarkeerde plaatsen waar ze gestaan hadden. We bezochten een nomadenfamilie die nog niet aan het inpakken was. Daar stond ook nog een oude yurt, die van wol gemaakt was. Hij diende als opslagruimte. De schapen en geiten die een jong hadden waren bij hun kampement. De lammetjes werden gescheiden zodat de ooien en geiten gemolken konden worden. De hele familie hielp mee. Schapen- en geitenmelk werd gemengd en opgevangen in een grote schaal. Dat er ook een schapenkeuteltje inviel deerde hen niet. Daarna werden de lammetjes losgelaten en was het een sport om het juiste lammetje bij moederooi te krijgen. Heel jonge lammetjes konden hun moeder nog niet vinden en werden geholpen. De "boer" wist precies wie bij wie hoorde.
We vervolgden de hobbelige weg met een slakkengangetje. Beneden ons de diepte met het beekje. Het leek of we meereden met een auto uit het tv-programma "de gevaarlijkste wegen van de wereld". De weg was zeer smal en soms reden we door het stromende water. Een prachtig avontuur. We stapten uit en maakten een flinke wandeling verder omhoog. Langs kaalgevroten distels, en heel veel rotsblokken van vulkanisch gesteente. Het woei hier minder en de zon maakte het plaatje compleet. Tot slot hadden we zicht op een berg waar nog sneeuw lag, 3800 m hoog. Wij keerden bij 3200 m en daalden kronkelend over de berg weer naar beneden. Het was een flinke rit terug naar de lodge alwaar we weer een lekkere Iraanse maaltijd kregen: ābgusht. Een stoofpotje waarbij je stukjes brood in een kommetje doet en daarop de soep uit het stoofpotje schenkt. Dat eet je op, dan haal je de lamsbotjes uit het stoofpotje en maak je van het vlees, de tomaat, aardappel en kikkererwten een puree. Dit doe je weer met de rest van de soep in je kommetje. Een prima verlate lunch.

Wat een fantastische vergezichten!!

Willemien Kodde 2019-09-18 21:15:08

Wat prachtig, puur natuur !

Yovan 2019-09-19 21:38:20

Wat een verschil in levensstijl, mooi gedocumenteerd .