Tombes

Iran, Mashhad

De treinreis verliep vlot en mede door het verzetten van de klok kwamen we al even na 6 uur aan in Mashhad. We moesten zelf een taxi naar het hotel regelen, maar dat verliep vlot. Het chique hotel ligt vlakbij het mausoleum van imam Reza. Om zeven uur mochten we al op onze kamer.
Mashhad is een grote stad met 4 miljoen inwoners. Voor een moslim is het de 2e bedevaartsplaats om te bezoeken. Bij het begin van het nieuwe jaar op 21 maart verdubbelt het aantal inwoners. Per jaar komen 30 miljoen pelgrims naar Mashhad uit verschillende landen. Mashhad betekent plaats van de marteldood.
We kregen weer een nieuwe gids, Towhid, die ons om half tien ophaalde. Eerst bezochten we in Tus het graf van Ferdowsi, een beroemde Iraanse dichter die 1000 jaar geleden leefde. Hij verzamelde alle woorden in het Farsi en vertelde de nationale geschiedenis en verhalen in de vorm van gelijkenissen over een held in een epos van 50.000 verzen. Hij wordt door Iraniërs heel veel geciteerd. Zijn tombe is van marmer en ligt in een mooi park.
's Middags bezochten we de Haram. Daar is de tombe van de 8e imam, imam Reza, die hier in 818 door vergiftiging stierf. Rond het graf ontstond eerst een dorpje dat steeds verder werd uitgebreid. Nu beslaat het hele complex 600.000 m2. Bij de ingang krijg je een chador en er mag alleen gefotografeerd worden met een telefoon. De tombe met de gouden koepel mag niet door niet-moslims bezocht worden. Dat vonden we geen probleem, er was zoveel te zien. Er zijn 18.000 vrijwilligers en 10.000 vaste medewerkers. Wij kregen ook een uitstekende rondleiding door een vrijwilliger. Het is onvoorstelbaar en niet te vertellen hoe groots dit complex is. Vier grote pleinen, omgeven door met kleurrijke tegels versierde wanden. Het complex wordt nog steeds uitgebreid en men bouwt nog steeds in dezelfde stijl waardoor het één geheel is. Drie jaar geleden is het nieuwe grote plein gemaakt waar 60.000 moslims kunnen bidden en ayatolla Khamenei zijn toespraken houdt. Door alle giften van gelovigen is er geld genoeg, ook om per dag 2x een maaltijd te kunnen verstrekken aan 6000 mensen. Het is onvoorstelbaar groot en indrukwekkend om alle shiitische moslims uit verschillende landen zo vredig bij elkaar hun geloof te zien belijden. Wij kregen drinken en een mapje met mooie foto's mee. 's Avonds keerden we terug om nog foto's te kunnen maken van het mooi verlichte complex.

De levendige en rijk ge-illustreerde verslagen, zijn een genoegen om te lezen en te herlezen. een prikkel om zo'n reis ooit ook nog eens te maken.

John van Tartwijk (Probus) 2019-09-23 10:53:31

Dit doet vele herinneringen boven komen. Net als jullie was/ben ik ook erg onder de indruk van de haram en de serene atmosfeer en vredige saamhorigheid.

Gerhard 2019-09-23 19:05:24

Fantastisch . Wat een mooie reis weer voor jullie. We genieten weer mee. In hoeverre is er controle op je kleding? Hoe is het eten? We kijken uit naar het vervolg. Nog een fijne reis verder.

Marian 2019-09-23 20:08:21

Dankjulliewel! We genieten inderdaad van een totaal andere wereld. Er is geen directe controle op de kleding, maar indirect voel ik me al niet prettig als mijn sjaal afzakt. Je ziet dat veel jongeren in de grote steden wel met hoofddoek lopen maar meer achter op het hoofd. Ook hebben ze openhangende blouses die de billen in een spijkerbroek bedekken. Dus de voorkant is blijkbaar geen probleem. Het eten is prima. Vaak kebab in verschillende soorten, lamsvlees, kip en gehakt. Met rijst, zure ingemaakte groenten en yoghurt met mint.

Frouke.en.Albert.op.reis 2019-09-24 10:02:39

Wat een contrast al deze rijkdom tegenover het nomaden bestaan.

Marianne van Eeten 2019-09-28 12:24:55

Ja inderdaad Marianne, dat is op heel veel plaatsen hier erg groot.