Snorkelen bij storm

Sri Lanka, Nilaveli

Vandaag stond snorkelen op het programma. Het gebruikelijke Pigeoneiland werd afgeraden. Elke maand verhoogd de regering de toegangsprijs van het Nationale Park, inmiddels is de prijs niet reëel meer en adviseerde men ons naar Coral island te gaan. Prima.
Maar, zoals gebruikelijk bij ons, stormt het als we willen snorkelen. Vanuit het appartement zagen we de bomen flink bewegen en de witte koppen op de zee. Na de tsunami is het hier onmogelijk geworden om het weer te voorspellen terwijl dat voorheen heel goed kon zei men. Dus we waren verbaasd dat het snorkelen doorging.
Met een klein bootje gingen we het water op. We bonkten op de hoge golven en vielen weer naar beneden. Dat kenden we nog van vorig jaar, aan de andere kant van de wereld. Onze spieren zijn dus weer goed door elkaar geschud.
Bij een paar grote rotsblokken gingen we voor anker. Onze snorkelmaskers, met bril erin vastgezogen, hadden we op en we kregen flippers. Vanaf de reling sprongen we in het golvende water. Het was te diep om te staan. O, wat viel dat tegen. Mijn masker sloot nog steeds niet goed aan, ik heb blijkbaar een te smal gezicht, dus kreeg veel water binnen. Albert vond het niet prettig en zwom terug naar de boot. Bij een 2e poging van mij lukte het weer niet. Mijn maag speelde op (gebruikelijk, zei de gids/instructeur, dat komt door de combinatie van golven, ingeslikt zeewater en benzinelucht).
We besloten om naar rustiger vaarwater te gaan, een lagune met mangrovebomen. Een prachtig stuk natuur met zeearenden, reigers, ijsvogels, Indische gapers, e d.
We voeren heel rustig tussen de luchtwortels van de mangrovebomen. Een bijzonder gezicht. Er waren vele inhammetjes waar de blauw geverfde catamarans van de vissers lagen. Ook de gebruikelijke netten voor de garnalenvisserij waren hier uitgezet. Na anderhalf uur varen betrok de lucht en waren we precies voor de regen terug. Vanmiddag was het verder droog, 29 graden met een zwoel windje (ideaal voor de was).
Dus al met al was het toch een leuke dag, maar hebben we meer genoten van de bovenwaterwereld dan van de onderwaterwereld.

Nou dat snorkelen lijkt me ook geen succes voor jullie.

Marianne 2024-03-22 18:47:20

Jammer van het snorkelen maar de Mangrove maakte weer veel goed denk ik..

Fons en Teunie 2024-03-22 21:29:23

Wat maken jullie een mooie route. Toch weer hele andere bouwstenen dan wij hadden. Vooral hebben jullie daardoor meer van het boeiende noorden gezien. Wederom pech met snorkelen, zit jullie niet mee. Die boottocht lijkt mij interessant door de vegetatie.

Ineke M. 2024-03-24 21:31:50

Klopt Ineke, idd een andere route omdat ik niet met de bouwstenen gewerkt heb.