Trekking door de bergen rondom Wumu.

China, Lijiang City

De Vlaamse invloed is in dit guesthouse goed te merken. Zelfgemaakte yoghurt en brood bij het ontbijt. Erg lekker! Om half tien vertrokken we met de schoonzus van de eigenaar voor een rondtocht door de bergen. Ze sprak geen woord Engels maar we begrepen haar toch behoorlijk met handen- en voetenwerk. Ze had een telefoon bij zich, dus als er iets gebeurde dan zou ze de eigenaar bellen. Met de vertaalapp konden we niet veel, want ze kon niet goed lezen.
We liepen eerst door het dorpje naar beneden. Het was opletten om niet uit te glijden, want overal lag mest op de smalle straatjes en traptreden. De varkens werden ook via deze route naar hun weiden gebracht. We daalden verder en het weggetje werd steeds smaller. Het werd ook steeds glibberiger, maar we hadden gelukkig onze bergschoenen aan. We liepen langs maïsvelden met aan de randen enorme pompoenen, zonnebloemveldjes en verschillende groententuintjes. Ook langs een veldje met sterk geurende geraniums die werden gebruikt voor het maken van crèmes. Er werd tabak geteeld, dat gedroogd en gebundeld werd. De route klom weer omhoog, en bleef maar stijgen. Regelmatig moesten we even op adem komen. Maar waar we ook keken, aan alle kanten hadden we een schitterend uitzicht. Hoog op de berg ligt Wumu met daarnaast het guesthouse, het is nog maar een stipje. Hier bloeiden nog heel veel bloemen, niet allemaal aan te duiden, maar de wilde oranje Afrikaantjes herkenden we wel.
Na 2 1/2 uur gelopen te hebben kwamen we bij een klein dorpje, uitkijkend op de Yangtze rivier. Hier zouden we lunchen. Dat betekende dat de gids naar het huis van een familielid ging, daar de sleutel boven de deur pakte, naar binnen ging en thee voor ons maakte. Vervolgens nam ze vlees, sla, ui en eieren en ging daar wokken. Niet op het enorme kolenfornus, maar op een keramisch kookplaatje. Ze kookte noedels en zo kregen we onze gevulde noedelsoep. Zij deed er nog iets peperachtige bij maar wij vonden het zo al prima. Het familielid kwam inmiddels en zag dat Albert pijp rookte. Hij had ook een pijp en gaf heel lief Albert meteen wat van zijn tabak om te roken. Albert vond het zacht van smaak.
Met een grote cirkel liepen we weer terug richting guesthouse. Het was warm en weer flink klimmen, dus een flinke inspanning. De schoonzusgids nam ons mee naar het huis van de moeder en de broer van de eigenaar. De hele familie was aan het eten en wij werden ook uitgenodigd. Onze buik zat nog vol met soep, dus we hielden het bij thee, banaan en een klein stukje maankoek en quinoabrood. Maar we zaten gezellig bij hen op de lage Chinese krukjes. Natuurlijk bekeken we elkaars foto's, daar hoef je niet zoveel bij te vertellen. Het was heel bijzonder om het dagelijkse leven bij de familie te zien. Na het eten ging zus en dochter met een mand gras halen, broer haalde uit de vleesvoorraad, die hing te drogen, een stuk varkenskop die hij in tweeën hakte. Oma zat lekker in een mooie stoel rond te kijken. Ik mocht zelfs een foto van haar maken.
Om vier uur waren we terug in het guesthouse en konden heerlijk douchen. Er was inmiddels een Nederlands echtpaar binnengekomen en met hen hebben we in het guesthouse heel gezellig gegeten en de avond doorgebracht.
We zitten hier echt "in the middle of nowhere" en toch is er Wifi bereik. Het is opvallend dat op de meest afgelegen plaatsen de mensen met een mobieltje rondlopen èn het kunnen gebruiken. Daar mag Nederland nog een voorbeeld aan nemen.

weer heerlijk meegenoten. wat een indrukken.mevrouw van 86 leek ouder dan mam veldink....94 jaar...geen darmproblemen gehad?? wel vers gekookt! genieten samen daar!!

frouk veldink 2018-09-28 20:33:58

Dankjewel Frouk voor jouw interesse. Ja de gezichten van de ouderen zijn erg gerimpeld en getekend. Maar ze hield de boel nog goed in de gaten en kon foto's op mijn telefoon goed zien. Nee gelukkig geen darmproblemen! Het is echt genieten. Liefs van ons uit Lijiang.

Frouke.en.Albert.op.reis 2018-09-29 02:15:51

Ooooh die flats wat afschuwelijk hutjemutje. Daar zou ik voor geen goud willen wonen. De show lijkt me prachtig, daar zou ik graag de film van zien. Goede reis nog.