Tang'an authentiek en toeristisch

China, Tang'an

Vandaag is het een wat korter verslagje, daarom zijn er wat extra foto's toegevoegd.
Vanmorgen was het dorp nog rustig, er waren heel wat toeristen vertrokken. Zo konden we zien dat de mannen bij de Drumtoren rijst kookten en vlees bakten in grote wokken en stoompannen. We denken dat niet iedereen kookgelegenheid heeft en er daarom gemeenschappelijk gekookt wordt. 's Middags zagen we mannen daar gezellig met elkaar eten en de volgende dag zagen we op een andere plaats de vrouwen koken. Misschien dat dat met de vijf verschillende clans die hier wonen te maken heeft.
We liepen met de chauffeur naar de parkeerplaats om naar Tang'an te gaan. Dat is een plaatsje dat tijdens de Culturele Revolutie ook gespaard gebleven is en nog veel oude huizen heeft.
Het was weer helder en zonnig weer dus de kronkelende bergweg had prachtige uitzichten. We waren niet de enigen die het dorpje wilden bekijken. Het stond al vol met auto's en vele toeristen liepen op de weg naar het dorp. Chinezen zijn gewend om van alles in grote groepen te doen, maar in zo'n dorp hebben ze zich gelukkig snel verspreid. Wij konden tenminste nog leuke stille steegjes en doorkijkjes vinden. Vooral de oudere mensen met getekende gezichten en traditionele kleding zijn mooi om te fotograferen. Ze zitten ook vaak stilletjes voor zich uit te kijken. Omdat Chinezen drie keer per dag warm en vers eten zijn ze ook heel veel met eten bereiden bezig. Groente wassen, vis vangen, rijst oogsten of drogen, vleesstokjes roosteren, er is genoeg bedrijvigheid. Kleine kinderen worden meestal in een draagzak vervoerd, vaak lopen oma of opa ermee rond. Vanmorgen zagen we een jonge vrouw met een kindje op de rug de grond bewerken waar rijst verbouwd was. Zwaar werk! Het kindje kon al praten en zei alles na wat de moeder ritmisch uitsprak. Misschien een rijmpje?
Na dit dorp zouden we naar Jitang gaan, ook een Dong dorp. Maar de chauffeur vertelde dat er zoveel toeristen waren dat de weg ernaar toe afgesloten was. Hij stelde voor om terug naar Zhaoxing te gaan waar een grote optocht zou zijn met dorpelingen in traditionele kleding. In de optocht werd het dagelijks leven van de Dong mensen weergegeven. Er liepen zelfs mensen door het water om het vissen uit te beelden. In de optocht werden ook een jongen en meisje in een draagstoel meegedragen. Het geheel ging gepaard met veel geknal van rotjes. Natuurlijk begrijpen wij het meeste niet, maar het was toch wel leuk om te zien.
We wandelden verder langs de rijstvelden en door de smalle steegjes van het dorp. Zo genoten we de rest van de middag van het mooie weer en het Chinese gedoetje. Vlakbij ons hotel konden we lekker buiten langs het water eten, een super vakantiegevoel.

Mooie fotoos van wat er allemaal te doen is. Hoe is de temperatuur daar? Eten jullie ook 3x per dag.Net zoals de chinezen.Wel veel.

oda verhagen 2018-10-03 15:31:42

Dankjewel Oda. Het is heerlijk weer in dit gebied, 26 - 30 graden. We blijven hier nog een paar dagen tot zondag, dus een heerlijk einde van de vakantie. Nee hoor, wij eten maar één keer per dag warm. We kopen wat broodjes of cakejes in de supermarkt. Het ontbijt moeten we bij de meeste hotels ook extra betalen als we dat willen. In het hotel van vandaag was dat mie, gestoomde broodjes (denk aan de broodjes Bakpao die bij ons verkocht worden, maar dan zonder vulling) en een pittig mengseltje van groenten. De mie en vulling doen ze in een kommetje met het mengseltje. En dan slurpen ze het van hun stokjes naar binnen. Hartelijke groeten uit China van Albert en Frouke