Beeldhouwkunst in Copan

Honduras, Copán Ruinas

Honduras is 2.7 maal zo groot als Nederland en heeft 9,9 miljoen inwoners.
Het land werd bewoond door Maya's in het noorden en de indianen, Lenca's in het zuiden.
Na 1502 toen Columbus kwam, overheersten de Spanjaarden. In 1821 werd het onafhankelijk van Spanje. Na een onrustige periode werden aan het einde van de 19e eeuw kwamen de eerste Amerikaanse bananenbedrijven. Zij werden erg machtig, steunden politieke partijen en creëerden gunstige financiële situaties voor zichzelf. Hier stamt de naan "bananenrepubliek" vanaf. Honduras werd de eerste bananenrepubliek ter wereld.
Men spreekt Spaans in Honduras, enkelen ook Engels.

Vanmorgen haalde een gids met chauffeur ons op om naar de Maya-ruïne van Copan te gaan. Copan was van 250 tot 900 na Chr. een zeer bedrijvig centrum. Het lag aan de zijrivier van de Motagua rivier, een belangrijke handelsroute. De ontwikkeling van de Maya's was hier hoog. Er is een waterafvoersysteem aangelegd dat tijdens de orkaan Mitch in 1998 uitstekend werkte en waterschade voorkwam.
De site had ooit een grootte van 25 km2, tegenwoordig heeft het archeologisch park een oppervlakte van 210 ha. De oude stad Copan is gebouwd op overblijfselen van de Mayastad.
Ook deze gids vertelde dat DNA-test hebben uitgewezen dat de Maya's, Eskimo's en Inca' s afstammen van de Mongoliërs. Hij liet zien dat ze allemaal een korte wijsvinger hebben en heel veel woorden en plaatsnamen in de oude Maya-taal al bestonden.
Op de site zijn behalve tempels en een balspelveld heel veel beelden, stèles en altaren opgegraven. De hiëroglyfen trap is heel bijzonder met de 2000 hiëroglyfen op de stenen. En er is nog maar 20% opgegraven.
Ook heeft men hier heel veel grafgiften en skeletten gevonden. Een gedeelte van de overledenen was ondervoed of onthoofd. Dit geeft aan dat men opstandelingen letterlijk de kop indrukten en door ontbossing, roofbouw gepleegd had. Ook door infectie (het riool kwam in de rivier uit) verzwakte men. De rijke elite trok weg richting Mexico.
We kregen een rondleidng van 5 kwartier en toen zei de gids Cesar op het grote plein dat dit het was. Twee mensen die met ons meegeluisterd hadden betaalden hem en toen Albert vroeg hoe wij naar het hotel terug moesten zei hij: lopend of met een tuc tuc. Een heel onsympathiek afscheid.
We hebben zelf nog een tijd op deze mooie site rondgekeken en zijn toen naar het hotel teruggelopen.

Zoals altijd een mooi verslag met goede informatie, en met mooie foto’s ter ondersteuning . De gids mag wel op zijn fingers getikt worden om jullie zo achter te laten vind ik …

Fons en Teunie 2023-03-26 10:03:21

Wat blijft het verbazingwekkend dat er van zo'n rijk alleen ruïnes overblijven. Tot zoveel in staat en toch verdwenen. Opgegaan in de volgende golf veroveraars.

Willemien Kodde. 2023-03-26 10:19:04

Jullie hebben je hartje op kunnen halen aan de foto's te zien. Ziet er prachtig en heel bijzonder uit.

Marianne 2023-03-26 10:20:00

Indrukwekkende site, prachtige foto's.

ELS 2023-03-26 10:23:11

Indrukwekkend

Gerda 2023-03-26 10:34:59

Prachtige, duidelijke foto’s geven met de uitleg een schitterend verslag van deze boeiende dag.