Per boot naar de Mayastad Lamanai

Belize, Indian Church

De excursie naar de Maya ruïnes van Lamanai hadden we voor vanmorgen zo vroeg mogelijk geboekt, dan zouden er niet veel toeristen zijn. Bij vertrek zagen we een groepje Roodkopgieren in een boom zitten. Ook liep er een grote Groene Leguaan in een boom, met mooie stekels op zijn rug.
Een kort boottochtje bracht ons naar de site waar een klein maar mooi museum staat.
Lamanai is de langst bewoonde Maya plaats, van 1500 voor Chr. tot in de 20e eeuw. De Maya's leefden van de rivier en hadden vis genoeg. Ook de Spanjaarden hebben hen hier niet verdreven. Tijdens de Britse koloniale tijd woonde men hier nog steeds.
Lamanai was de op 3 na grootste stad na Tikal en Caracol. Langs de rivier woonden ook honderden mensen in hun hutjes. De site is uitgestrekt en ligt in een prachtig stukje natuur. Ook hier is van alle bouwwerken maar een paar procent opgegraven.
De Canadezen hebben hier in 1974 opgravingswerk uitgevoerd en daarbij alleen de voorkanten uitgegraven. De achterkant is nog bedekt met grond en vegetatie.
De Maskertempel is een 6e eeuwse piramide en heeft aan beide kanten van de trap een 4 m hoog mensenhoofd. Waarschijnlijk is het de zonnegod. De haren liepen over in de staart van een krokodil en de kop keek ons vanonder het hoofd recht aan. Lamanai betekent in Mayataal "krokodil van onder". Men heeft de afbeelding met een coating tegen verwering afgedekt.
De Hoge Tempel van 37 m mocht niet meer beklommen worden omdat er onlangs een vrouw van boven naar beneden is gevallen. Er hangt nu een groot geel lint voor. De tempel heeft 13 etages op weg naar de hemel en is in 600 jaar tijd steeds veranderd. Maya's braken een tempel van een vorige heerser niet af maar voegden stukken toe. In de tempel is een graf gevonden van een heerser die in een cocon lag, bedekt met een masker van jade (jade is ook afkomstig uit Guatemala).
Voor de Hoge Tempel ligt een smal balspelveld met een ronde markersteen. Hieronder is een kruikje met vloeibare kwik gevonden. Het kwik moet uit Guatemala komen want het kan alleen ontstaan bij verhitting van bepaald vulkanisch gesteente en Belize heeft geen vulkanen.
Boven ons zaten verschillende zwarte brulapen. Ze lopen heel rustig maar kunnen een flinke keel opzetten.
De Jaguartempel staat op een groot plein. Aan beide kanten van de trap zijn met wat verbeelding grote jaguars te zien. Tegenover deze tempel is een gedeelte met woningen voor de elite en een handelsplein. Door de tempels in een vierkant te bouwen kreeg men een uitstekende akoestiek. Als een heerser iets bovenin de Jaguartempel vertelde was het aan de overkant bij de woningen te horen.
Vanmiddag na de grootste hitte wilden we naar het dorpje Lamanai lopen. De bewoners woonden vroeger op de ruïne-site en moesten naar een nieuwe plek. Ook het schooltje verhuisde.
We waren nog geen 5 min. onderweg of er kwam een enorme regenbui van 15 min. Gelukkig konden we schuilen en daarna was het heerlijk wandelen. Bij een klein restaurantje/winkeltje hebben we gezellig met de eigenaar gepraat en gegeten. Hij vertelde dat de Mennonieten (Amish people) die daar in de buurt wonen ook bij hem boodschappen doen. Zij leven voornamelijk van de landbouw en verkopen ook hun produkten. Verder leven zij zonder moderne middelen (auto, tv, e.d.) en dragen traditionele kleding. Ze rijden met paard en wagen, soms zelfs zonder rubberen banden. Tijdens het eten passeerde een paard met wagen met een Mennonieten echtpaar erin ons restaurantje.
Wat een diversiteit in culturen is er toch.

Eindelijk al jullie reisverslagen gelezen, (de tijd ontbrak even en wat een tempo) Een prachtige reis met hier en daar flink avontuurlijk zeg. Leuk jullie te volgen met de boeiende verhalen en mooie foto's. Mooie reis verder samen en ik kijk weer uit naar het volgende verslag.

Els 2023-03-19 10:04:18

wat een indrukwekkende ,avontuurlijke ,interessante "vakantie". vele culturen, gebruiken enz. Geniet er van en doe voorzichtig. Op donderdag 16maart....wat een belevenis, zwemmend en klauterend naar/in een grot.

warner en frouk 2023-03-20 13:44:01

En wij hier maar zoeken naar duurzame oplossingen voor vervoer, gewoon 1pk 4 wielen en rijden maar…😊😉