Sfeervol Isfahan

Iran, Isfahan

Isfahan is de op 2 na grootste stad van Iran met bijna 2 miljoen inwoners. De Safavidische sjah Abbas I de Grote heeft eind 16e eeuw de stad zo groot gemaakt. Het staat op de werelderfgoedlijst van Unesco. Ons hotel ligt ideaal net achter de moskee met de grote blauwe koepel. Deze moskee staat aan een enorm plein (510x163 m), na het Tiananmenplein in Beijing het grootste ter wereld. Toch zijn de pleinen niet met elkaar te vergelijken. Het Meidan-e Emam plein heeft een grote vijver met fonteinen, groene struiken en mooie verlichting. Rijtuigen rijden rondjes voor de toeristen en rondom het plein is de bazaar met mooie winkels. Het heeft geen politiek verleden en het is er erg gezellig.
Wij begonnen met een bezoek aan de Masjed-e Emam moskee. De bouw hiervan begon in 1622 en eindigde 27 jaar later in 1638. Men zegt dat er 2000 mensen aan gewerkt hebben en dat geloof ik onmiddellijk. Zoveel versiering en zo' n hoogte, onvoorstelbaar. De enorme ingang heeft 2 minaretten. Er zijn 4 iwans met overkoepelde gebedsruimten. De zuid-iwan met de blauwe koepel, ligt 45° naar rechts, naar de richting van Mekka. De muren zijn bedekt met blauw, groen en geel geglazuurde tegels en mozaïeken. In de gebedsruimte stond een enorme gebogen stellage. Het bleek de mal van één zestiende deel van de koepel te zijn die men momenteel repareert.
Het Ali Capu paleis ligt ook aan het Meidam-e Emam plein. Het paleis werd als ontvangstruimte voor gasten van sjah Abbas I gebruikt. Het gebouw heeft 6 verdiepingen. Het grote terras heeft een ingelegd plafond en wordt gestut door houten pilaren die vroeger met allemaal spiegeltjes bedekt waren. De bovenste ruimte is de muziekkamer. De plafonds en sommige muren bestaan uit in pleisterwerk uitgesneden motieven die zorgden voor een betere akoestiek. Heel bijzonder en knap bedacht en gemaakt.
Het Chehel Sutun paleis staat in een mooi park met oude bomen. Sjah Abbas II en zijn opvolgers ontvingen daar hun buitenlandse gasten. Het paleis is in 1647 gebouwd en na een brand in 1706 herbouwd. Binnen zijn 6 enorme muurschilderingen met historische gebeurtenissen uit de Safavidische en Kadjarperiode.
De kleinere Masjed-e Sheikh Lotfollah moskee ligt tegenover het Ali Qapu paleis. Sjah Abbas Iiet ook deze moskee bouwen. De koepel staat niet recht boven het voorportaal zodat de gebedsmuur naar Mekka gericht kon worden. De moskee is van binnen heel mooi versierd met tegelwerk. Omdat de moskee alleen voor de koninklijke familie en soms alleen door de vrouwelijke familieleden gebruikt werd zijn er geen minaretten.
's Avonds is het Meidan-e Emam plein heel gezellig. De fonteinen zijn een paar uur aan en alles is sfeervol verlicht. Het is een plek waar men graag naar toe gaat.
Wij gingen nog even eten en het is steeds leuk om te zien dat wij aan tafel gaan zitten, soms na de thee op de grote bank gehad te hebben. De Iraniërs zitten soms eerst aan tafel maar voor het eten verhuizen ze naar de troon, zoals de brede bank genoemd wordt.

Prachtig, dat lijkt me echt zo'n mooie stad, staat hoog op mijn wensenlijstje!

Yovan 2019-10-06 08:07:22

Fantastisch. Persepolis en Isfahan.. Aan de bron van onze beschaving. Ben je nog dezelfde Frouke als je terug komt? :)

Willemien Kodde 2019-10-06 09:08:16

Wat een mooie verhalen en foto's. Nog fijn genieten

Dorothe stams 2019-10-06 11:11:41

Wat een prachtige gebouwen en mooie kleuren. Daar zitten vele rijke mensen.fijne vakantie.

Hans en Oda verhagen 2019-10-06 11:24:10

Dankjulliewel! Ja hoor Willemien, ik ben hier in cognito ;-)