Boeddhabeelden langs de Gele Rivier

China, Xiahe/Bsang Chu

Gisteravond werden we om 20.00 uur opgehaald en naar het station gebracht. Dit keer geen aparte wachtruimte voor de softsleeper. Het was een enorme dringende mensenmassa in de stationshal. Maar ja, mensenmassa's zijn Chinezen wel gewend. Het was geen enkel probleem om tot 22.30 uur te wachten want mensen kijken is hier erg leuk.
We deelden de coupé met twee Chinese dames, maar die waren gelukkig erg rustig.
Vlak voor station Lanzhou stopte de trein. Niemand weet waarom, maar dat vragen Chinezen ook niet. De chauffeur stond ons bij aankomst keurig op te wachten. Het was vandaag gelukkig mooi weer want we kwamen door een bergachtig gebied. Mooie rotsen en groene bergen met struikjes en weinig bomen. Na ruim drie uur rijden stopten we bij een breed gedeelte van de Gele Rivier. Daar stapten we over op een speedboot. Het was drie kwartier heerlijk varen. Op het water waren vissers hun netten die in het water drijven aan het controleren. Jammer dat er zoveel stukjes tempex en ander plastic op het water dreef. Hier is men nog niet echt met het milieu bezig. In de verte zagen we een hangend tempeltje tegen de rots. We legden aan bij de rotswand om de boeddhabeelden te gaan bekijken. Ook hier kregen we bij de kassa weer 60+ korting. Chinezen hebben veel respect voor ons ouderen.
Allereerst klommen we omhoog naar de kleine tempel. Daar stond een heel oude monnik die op de klok sloeg bij een grot met boeddhabeeld. Heel mooi en natuurlijk wist ik te laat dat ik geen foto's mocht maken....Zo kregen we toch nog een hangende tempel te zien.
We volgden een keurig aangelegde route langs het water en langs mooie hoge rotsen. In de eerste grot was een liggende beschilderde boeddha. Iets verder was een 27 meter hoge zittende boeddha. Vroeger kon je daar met trappen helemaal naar boven klimmen, maar dat is nu afgesloten. Het boeddhisme kwam China binnen via de Zijderoute en deze grotten behoren tot de vroegste boeddhistische monumenten van het land (420 na Chr.). Er zijn 183 beelden in nissen en grotten met vele kleurrijke fresco's. We mochten niet alle boeddha's zien, maar dit was al heel bijzonder.
Om half vijf waren we in Xiahe in een echt Chinees aandoend hotel. Alles is hier heel kleurrijk met veel Tibettaanse invloeden. De vrouwen dragen mooie klederdrachten en de huizen zijn fleurig versierd. Het grote boeddhistische Labrangklooster is om de hoek, dus er lopen erg veel monniken in oranje gewaden.
Net als in heel China wordt hier ook volop gebouwd, maar gelukkig geen torenflats. Het oogt daardoor wel een beetje rommelig, maar er is nog genoeg moois te zien. We aten erg lekker; met stokjes eten gaat al heel goed, behalve driehoekige stukjes vlees. Dan is een vork toch handiger!