Terracottaleger in Xi'an

China, 韩森寨

Het was gelukkig lekker stil in de trein, maar lekker slapen doe je niet echt. 's Morgens doet een kopje thee wonderen met lekker vruchtenbrood. Het regent in Xi'an, maar gelukkig is het Terracottaleger overdekt. Na in ons prachtige designhotel (industrieel erfgoed) opgefrist te hebben worden we om 11.30 uur opgehaald. Het Terracottaleger is 30 km vanaf Xi'an, drie kwartier rijden in het drukke stadsverkeer en een tolsnelweg.
In de regen liepen we een stuk door het park, samen met tientallen Chinezen met paraplu's. Grote bezienswaardigheden zijn hier keurig door een groot park gescheiden van de parkeerplaats met souvenirwinkels.
Het Terracottaleger werd in 1974 door boeren ontdekt die op zoek waren naar een bron.
Er zijn 8000 soldaten en paarden van gele klei gevonden die het graf van keizer Qin Shi Huangdi moesten bewaken. Deze keizer leefde 200 jaar voor Christus. Hij heeft 36 jaar lang 700.000 mensen ingehuurd voor de bouw van zijn graf. Hij liet ook de Chinese Muur bouwen.
De soldaten zijn allemaal verschillend in gezichtsuitdrukking, oorspronkelijk waren ze ook geverfd. Ze staan in gangen op een stenen tegelvloer met aarden wallen ertussen. Op de wallen lagen houten daken en daarop een laag aarde. Zo waren ze onzichtbaar. Door aardbevingen zijn veel beelden kapotgegaan en door brand zijn de daken en houten strijdwagens vernietigd.
Er zijn 3 opgravingszalen. De eerste zaal bevat de infanterie, 6000 soldaten en paarden. Het is zeer indrukwekkend om al die beelden zo opgesteld te zien. Dat één man zoveel mensen zoveel beelden voor zijn graf heeft laten maken, onvoorstelbaar.
In opgraving 2 zijn de cavalerie en soldaten te zien en zaal 3 was misschien het commandocentrum met 68 officieren. Deze officieren zijn met 1,8 m iets groter en ze hebben mooiere kleding.
De beelden zijn heel detaillistisch, de gezichten van de soldaten zijn zo knap gemaakt. Ook de paarden zijn zo duidelijk.
We vonden het een heel bijzondere ervaring om dit leger te zien en ons te realiseren wat een macht een Chinese keizer meer dan 2000 jaar geleden op zijn volk had.

Prachtige foto’s! Fijn dat jullie zo genieten!

Fennie 2018-09-19 06:41:15

Ooooh wat indrukwekkend. En heel knap gedetailleerd inderdaad. Geweldig!