Van Yazd naar Shiraz: afscheid van de woestijn

Iran, Shiraz

Na een uitstekend ontbijt vertrokken we met onze gids richting Shiraz, een rit van ruim 400 km.. De ochtendspits was niet druk en buiten de stad reden we weer door de bergen. Die blijven fascinerend, vormen en kleuren zijn steeds anders. We gingen van het Centraal- of Markazigebergte naar het Zagrosgebergte. Geleidelijk aan gingen de bergen over in een woestijnvlakte, een zandvlakte afgedekt met grind in een uitgedroogd bovenlaagje. Hierdoor ontstonden er geen stoffige zandstormen en was het zicht helder. We dronken weer thee in de woestijn, om de eindeloze vlakte nog een keer goed in ons op te nemen.
De volgende stop was in Abarkuh. Dit dorp was eens een belangrijk kruispunt op de karavaanroute tussen Shiraz richting Perzische golf en Yazd, richting Klein-Azië of Centraal Azië. Rijke kooplieden vestigden zich hier. Het huis van één van de kooplieden is te bezoeken: Aghazadeh Mansion. Een hoge muur staat er omheen voor de veiligheid maar ook om niet te laten zien hoe rijk men is. De hal waar men binnenkomt heeft 3 toegangen. De middelste naar het ontvangstgedeelte van (zakelijke) gasten. Eén deur ging naar het personeelsverblijf. De derde toegang is een smal gangetje met een bocht erin zodat er geen zicht was op het daarachter gelegen vertrek. Dit was het vrouwen (en kinder) gedeelte. De binnenplaats was ook voor de familie. Het ligt lager want men gebruikte de lemen grond voor de bouw van de woning. Hier groeien wat fruitbomen. Per seizoen was er een andere zijde waar men een schaduwrijke verblijfplaats had. Er was dus bijv. een zomer- en winterverblijf. Deze open ruimten werden koel gehouden door windvangers. De hoge toren met open sleuven waar de wind inkwam en naar beneden ging. Het was onder zo'n windvanger duidelijk voelbaar koeler. De windvanger van deze koopman had twee lagen en was erg hoog. Deze bijzondere windvanger staat op het bankbiljet van 20.000 Rial afgebeeld. De ramen onder de windvanger hadden gekleurd glas, tegen insekten want zij raken in de war van dit gekleurde licht.
Het volgende bezoek was aan Pasargadae (Perzisch kamp), de oudste residentie van de Achaemenidische koningen. Cyrus II de Grote leefde in de 6e eeuw voor Christus en was de koning van de Meden en de Perzen. Na zijn overwinning op de Meden stichtte hij op die plek de plaats Pasargadae. Tot 220 voor Christus had de stad een belangrijke militaire en religieuze rol. Er is echter niet veel meer over van de stad. De lege tombe van Cyrus is het belangrijkste monument. Voor de Iraniërs begon hier het Perzische rijk. Het staat op de werelderfgoedlijst van Unesco.
In Shiraz hebben we een authentiek hotel in een oud stukje stad. We hebben twee dagen om de stad te gaan verkennen. Morgen gaat onze gids hier met ons op stap.