Nog één dag genieten in El Salvador.

El Salvador, Municipio de Suchitoto

Wat is dat toch mooi wakker worden met zo'n zonsopkomst, een prachtig begin van de dag.
Vanmorgen liepen we eerst naar het centrum van Suchitoto. Op het centrale plein staat de witte kerk, de Iglesia Santa Lucía. In Guatemala zagen we buiten en in de kerk allemaal paarse doeken i.v.m. het naderende Pasen. Hier waren maar twee kleine lichtpaarse lapjes.
Suchitoto werd gesticht door de Pipil die later door de Spanjaarden verslagen werden.
Het is een mooi toeristisch plaatsje zonder toeristen. Straatjes met kasseien en vrolijk geverfde huisjes. Veel winkeltjes met kunst en souvenirs.
Het was al warm, meer dan 30 graden, maar we wilden nog graag naar het dorpje San Juan lopen dat aan de rand van het Suchitlánmeer ligt. Dit meer is een enorm kunstmatig stuwmeer van 135 km2 groot en voedt een waterkrachtcentrale. Er varen bootjes op het meer en er kwam zelfs een schoolklas met een paar bootjes aan. De kinderen gingen naar het zwembad. We hoorden later dat er niet gezwommen moet worden in het meer omdat er twee sterk vervuilde rivieren (met troep uit de hoofdstad San Salvador) in uitkomen.
Wij gingen met een mooie tuc tuc de berg weer op naar Suchitoto.
Het hotelzwembad met een prachtig uitzicht was een heerlijke afsluiting.
De eigenaar van het mooie hotel is een Nederlander die 10 jaar geleden daar zijn vrouw ontmoette. Het was interessant om zijn verhalen over de veiligheid, politiek en organisatie van het hotel te horen.

Zo vliegt de dag om en zo vliegt de vakantie om. Wat hebben we een geweldige reis gemaakt en veel gezien en meegemaakt. Onvergetelijk!
Het zijn 4 arme landen met heel vriendelijke mensen en met een bijzondere cultuur. Elk land is een bezoek zeker waard.

Graag wil ik jullie heel hartelijk bedanken voor jullie interesse, het "meereizen" en jullie reacties! Het stimuleerde om geen dag over te slaan. Ik hoop jullie een zo breed mogelijk beeld van deze landen gegeven te hebben en vooral van de Maya-cultuur.
Morgen vertrekken we naar het vliegveld van San Salvador en vliegen we via Panama naar Amsterdam. Dus tot ziens in Nederland!

Dank je wel voor de uitgebreide verslagen en de prachtige foto's: zo konden we een beetje meereizen met jullie. Heel bijzonder. Goede terugvlucht en tot binnenkort weer.

Marianne 2023-03-31 07:20:17

Heel leuk en interessant om mee te genieten van jullie reis Bedankt En goede reis!

Tineke 2023-03-31 08:13:19

Goede reis terug en bedankt

Gerda 2023-03-31 08:14:18

Wat een mooie reis en verslagen.We hebben er van genoten.Heel erg bedankt, en een goede reis terug.

Theo Emmy. 2023-03-31 08:36:48

We hebben genoten van jullie avontuurlijke belevenissen. De interessante verhalen over de Maya culturen, ook de verschillen in tijd en bouwwerken. Een reis die nog lang zal nagalmen. De verwerking komt uiteindelijk ook vast in het maken van (het) fotoalbum(en). Een goede veilige terugreis. Liefs Gert Jan en Ineke

Ineke en Gert Jan 2023-03-31 09:34:29

Bedankt dat we mochten mee liften via je foto’s en verslagen , we hebben echt genoten . Voor morgen een voorspoedige terugreis naar Nederland gewenst…. Met vriendelijke groetjes Fons en Teunie

Fons en Teunie 2023-03-31 10:31:09

Goede thuisreis gewenst! Wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt. Dank je wel voor de foto's en verslagen.

Willemien Kodde. 2023-03-31 13:00:07

Wat een indrukwekkende reis, meegekeken,"cultuur gesnoven", een heel andere wereld!! En de energie om elke dag zo'n uitgebreid verslag te schrijven.Top!! Een goede terug reis en acclimatiseren aan het nederlandse klimaat. Geen vulkanen en bergen bij het opstaan........ Liefs W&F

warner en frouk 2023-03-31 16:24:19

Welkom thuis ,wat een prachtige reis!

Toos 2023-04-01 13:25:31

Wat een geweldig verslag van jullie indrukwekkende reis. Heel knap om dit elke dag weer te beschrijven. Dank je wel voor alle mooie verhalen en foto's. Welkom thuis.

Els 2023-04-01 16:38:12

Prachtige reis! Dank voor het delen en tot op de borrel of koffie bij ons!