Boeddha's in grotten en tempels

China, Datong

Dit hotel geeft een simpel ontbijt, dus een fijne start van de dag. Een goed Engels sprekende gids met chauffeur nam ons eerst mee naar de Yunganggrotten, een uurtje rijden van het centrum van Datong. Datong is een grote plaats, 2,7 miljoen inwoners. Het is rijk door de vastgoedmarkt en de steenkool. We kwamen langs één van de acht grote mijnen waar in het totaal 80.000 mensen werken. Uiteraard heeft dit bedrijf een eigen dorp met allemaal flats, scholen e.d. voor deze gezinnen. De steenkool wordt met vrachtwagens en lange treinen over 700 km naar de haven vervoerd. Datong heeft een burgemeester die vooruitkijkt en voorziet dat er over 20 jaar bijna geen vraag naar kolen meer is. Daarom wordt er heel veel geld geïnvesteerd in het toerisme en het aantrekken van andere industrieën. Het is een aantrekkelijke stad met een mooi oud centrum waar veel te zien is.
De Yunganggrotten zijn tussen het jaar 460 en 494 gemaakt met honderden Boeddhabeelden. In de beelden zijn veel buitenlandse invloeden te zien (Indische, Griekse, Aziatische en Perzische) die via de Zijderoute in China kwamen. In het totaal zijn er 51.000 Boeddhabeelden waar 45.000 mensen aan hebben gewerkt. De beelden variëren in grootte van enkele centimeters tot 17 meter. De beelden werden van boven naar beneden uitgebeiteld. Daarna werd er een kleilaag tegenaan geplakt om het beeld glad af te werken om te kunnen beschilderen. Om de kleilaag goed te laten hechten zijn er gaten in het beeld gemaakt. Voor de rotswand werd een hoge houten façade gemaakt om de beelden te beschermen. Toch zijn er heel veel beelden door regen en kou geërodeerd en zelfs uitgehakt en gestolen.
We hebben verschillende grotten bekeken, allemaal weer anders, met prachtig bewerkte en gedetailleerde afbeeldingen.
De zachte zandsteen kon gemakkelijk uitgehakt worden. Daarom heeft men al heel lang in grotten gewoond. Het klimaat is in een grot zomers koel en 's winters aangenamer dan buiten. In Datong sneeuwt het 's winters en kan het -30 graden worden.
We bezochten een grotwoning van een man die tot drie jaar geleden daar nog woonde. Hij is 76 jaar geworden, maar moest dus water beneden uit het dorp halen.
Hierna bezochten we de Houten Pagode in Yingxian. Een pagode die in 1056 gebouwd is en helemaal van hout is. Er is geen spijker gebruikt. Hij is zo stevig gebouwd dat hij verschillende aardbevingen overleefd heeft. De pagode heeft negen verdiepingen, maar je mag alleen de boeddha op de begane grond zien.
Om drie uur waren we weer terug in het hotel en gingen we het oude centrum in. Op het plein werd een stukje van de Chinese Opera opgevoerd bij een promotiecampagne van een soort jlenever. Het hoge gezang klonk als kattengejank, maar was toch leuk om te zien. Ik heb een stukje gefilmd maar YouTube is hier net als Google en Whatsapp geblokkeerd dus ik kan het hier niet op de blog zetten.
We hadden nog tijd om naar de Huayantempel te gaan. Een enorm complex met een grote hal met vergulde Boeddhabeelden. Ook de andere gebouwen hadden mooie Boeddhaschilderingen van 1000 jaar oud. Ook hier staat een oude houten Pagode, met vijf verdiepingen. Hier mocht men in om de houten Boeddha's te zien maar ook omhoog klimmen voor het uitzicht over Datong. Het laatste restant van de kleine stenen huisjes zonder voorzieningen was nog te zien, naast de torenflats en wolkenkrabbers. Over vijf jaar is alles weg en door nieuwe flats vervangen.
Het was inmiddels etenstijd en we hebben gezellig en lekker in een druk Chinees restaurant gegeten.

Wat een bijzondere ervaring. Prachtige foto's van de grotten. Leuke foto van die kleine figuurtjes, eentje gekocht? Als met al een actieve dag met vele indrukken, dank voor je leuke dagverslagen. Genieten!! Liefs uit Hengelo

Ineke 2018-09-16 19:18:27

Dankjewel Ineke! Nee, nog niets gekocht, de rugzakken zijn zwaar genoeg ;-)