Klimmen langs prachtige kalksteenterrassen

China, SongPan County

Onze chauffeur kwam gisteren keurig vragen of we er bezwaar tegen hadden dat een Oostenrijks meisje vandaag met ons mee zou gaan naar de Kalksteenplateaus. Wij vinden dat juist leuk, dus geen probleem.
We reden de bergen in, een stukje dezelfde weg als we reden naar Songpan. Natuurlijk liepen er langs de kant van de weg weer yaks. We moesten door een 8 km lange tunnel, maar er zat een vrachtwagen in die achteruit naar de ingang reed. De tunnel was gedeeltelijk gesloten door elektriciteitsproblemen. Gelukkig was er een donker zijtunneltje zodat we dit gedeelte konden omzeilen.
Huanglong is een toeristische plaats, maar door de aardbeving van vorig jaar waren er maar heel weinig toeristen. Wij vonden dat natuurlijk niet erg. We zouden een rondwandeling maken, dus toen de gids vroeg of we met de kabelbaan wilden zeiden we natuurlijk dat we zouden wandelen. Het was bewolkt, maar gelukkig droog.
Het was ook echt de moeite waard. We liepen over houten vlonders met alleen maar trappen en naast ons de kalksteenterassen en watervallen in een prachtige natuur. Het deed ons denken aan Pamukkale in Turkije, maar dit is veel uitgestrekter en natuurlijk bewaard gebleven. Huanglong staat sinds 1992 op de lijst van het Wereld Natuur-erfgoed van Unesco en is ontstaan in duizenden jaren geologische evolutie.
Huanglong betekent Gele Draak. De gele terrassen kronkelen over 3,6 km door de vallei naar beneden in de vorm van een draak. De gele travertin is een kalksteen die gevormd wordt door de neerslag van kalk uit water dat afkomstig is uit warme bronnen. Takjes, bladeren en ander materiaal dat in dit water valt en later verteert, veroorzaken de kenmerkende onregelmatige poriën. Er zijn meer dan 3000 terrassen gevuld met water. Ze variëren in kleur van geel, groen, grijs, bruin tot blauw. Dat komt door de mineralen in het water. Het is hier herfst dus we zagen geen bloeiende orchideeën of azalea's maar de herfstkleuren gaven een prachtige kleurcombinatie.
Het was wel een enorme klim naar de 3600 m hoogte via duizenden traptreden. Onderweg stonden een paar huisjes waar je extra zuurstof kon krijgen. Ook liepen verschillende mensen met een zuurstofspuitbus met mondkapje om extra zuurstof in te nemen. Gelukkig hield Albert het goed vol, maar het was een top-inspanning.
De climax was een plateau met kalksteenbekkens in vijf kleuren. Bij dit plateau staat een boeddhistische tempel, het klooster is niet meer in gebruik. In de Kalksteenplateaus staan twee kleine stenen pagodes, vastgegroeid in de kalksteen. Het zijn kleine graftombes uit ongeveer 600 na Chr. Voor we weer terugkeerden pauzeerden we even en kregen van de chauffeur groene thee met een soort oliebol met rode bonenpastei erin.
De foto's geven maar een kleine impressie van dit bijzondere natuurgebied. In werkelijkheid is het nog imposanter.
Aan het einde van de middag waren we terug bij het hotel. We gingen op zoek naar Emma's Kitchen, een restaurant dat in Tripadvisor en Lonely Planet goed beoordeeld werd. We werden steeds een andere kant opgestuurd, ondanks dat ik de Chinese naam had. Tot we drie meisjes tegenkwamen die ons eerst de verkeerde kant op meenamen en toen een taxi aanhielden, luid giechelend en pratend ons erin duwden en zelf ook meegingen. En inderdaad, een paar honderd meter verder in een smal straatje was het restaurant. De meisjes wilden niets weten van betalen en renden gauw lachend weg. Wij konden nog net Xiexiè (bedankt) zeggen.
Het restaurant was heel gezellig met een goed Engels sprekende Emma. Er werden net televisieopnamen gemaakt en van ons als Europese gasten werden de nodige fotoshoots gemaakt. We spraken heel gezellig met de fotograaf die ook voor National Geographic fotografeerde. Hij had twee jaar in Londen gewoond en was erg geïnteresseerd in onze reiservaringen.
Vandaag is het voor de Chinezen het midherfstfeest, de oogst is binnengehaald en er worden maankoekjes gegeten. De Chinezen hebben vrij en het is overal drukker. We deden nog gauw wat boodschappen want morgen zitten we de hele dag in de bus naar Chengdu.

Wat een mooie reportage weer Frouke. Heb je ook al yakvlees gegeten? Vonden wij niet zo lekker. Lukt het om op de goede plaatsen lekker van de Chinese keuken te genieten?

Marian 2018-09-24 19:08:52

Dankjewel voor jouw reactie Marian. Wees hebben inderdaad al yakvlees gegeten. Ik vind het een combinatie van rundvlees en geitenvlees. Ik at het op een soort pizza met yakkaas, maïs, paddenstoelen en ananas. Dat was wel erg lekker. Maar het lukt niet altijd om iets lekkers te kiezen. Ook al staat er keurig een Engelse vertaling of een plaatje bij. We zijn ook voorzichtig en eten niet alles. We willen graag de reis fit afmaken. Elke dag is zo wel een verrassing en dat maakt het leuk. Hartelijke groet uit een heel druk Chengdu

Frouke.en.Albert.op.reis 2018-09-25 09:16:57

Het ziet er nog net zo uit als 6 jaar geleden! Zijn er ook nog de vele korstmossen (hele hangende 'slierten') ? Gert Jan vroeg zich al af of jullie Emma's Kitchen nog ontdekt hadden, wij hadden indertijd een paar huizen verderop ons hotel. Leuke ervaring met de pers ! In de Islamitische wijk nog gezien dat ze zelfs van koeienkoppen het vlees afbranden, de botten gebruikten ze 's winters voor de soep is ons indertijd verteld.

Ineke 2018-09-25 11:15:00

Ja Ineke, jullie zullen vast heel veel herkennen! De bomen hingen daar vol met baardmos. Dus een schone lucht en een heel mooi gezicht. De meisjes hebben ons met de taxi naar Emma's Kitchen gebracht en daar kwamen we tegelijk met de cameraploeg binnen. Nee, de koeienkoppen hebben we niet gezien. Wel konijnenkoppen in Datong, die eten ze met ogen en al, lekker knapperig zei de gids... Gert Jan alvast hartelijk gefeliciteerd met jouw verjaardag. De komende dagen gaan we de bergen in en zullen daar vast geen wifi hebben. Mailen kunnen we niet, ziggo denkt dat we gehackt zijn dus blokkeert alle uitgaande mail. Jullie alvast een heel fijne vakantie!! Liefs uit Chengdu.