Theater in de Chinese Opera in Chengdu

China, Chengdu

Gelukkig liep de hoteleigenaar vanmorgen om kwart voor 7 met ons mee naar het opstappunt van onze bus naar Chengdu, want er kwamen verschillende bussen langs en een nummer was niet te zien. We kregen nog gauw wat brood en water mee. Onze rugzakken konden onderin de bus en de zitplaatsen waren gereserveerd. Het begon licht te worden en we reden in een rustig tempo door ruige bergen. Een enkel klein dorpje met houten huizen, maar verder kronkelden we van de ene berg na de andere en reden we van de ene tunnel naar de andere. Twee keer hadden we een rookpauze en konden we de benen even strekken. Na 5 uur kwamen we in een vlakker gebied met meer steden en een betere weg. Wat wordt er in dit land toch veel gebouwd en afgebroken! In elke stad zie je oude lege flats en vele kranen om nieuwe torenflats te bouwen. Ook zie je in elke stad pijlers waarop een snelweg komt of de rails voor een hogesnelheidstrein. Het kost ongetwijfeld meer geld om deze (spoor)wegen verhoogd aan te leggen, maar daaronder kan het meeste behouden blijven. Er wordt hier niet gekeken of flatbewoners vlak voor hun raam de nieuwe snelweg krijgen. Individuele belangen tellen niet.
De sfeer in de bus was heel rustig. We keken maar niet teveel naar de volwassenen en kinderen die plastic zakjes nodig hadden omdat ze alles door elkaar aten en de bus hobbelde...
Na 7 uur rijden kwamen we in de miljoenenstad Chengdu aan. De chauffeur en gids wachtten ons al op. De gids vertelde dat de stad vijf rondwegen heeft die elkaar met Fly-overs kruisen. Het was een enorme drukte. Ons hotel ligt in het toeristische centrum bij de Foodstreet en de Wuhou tempel. De straat is vol met flanerende Chinezen, leuk hoe iedereen zich uitdost. De sfeervolle straatjes waren vol met eettentjes en souvenirwinkeltjes. Natuurlijk heel veel pandasouvenirs, want in Chengdu zit het panda opvangcentrum. Maar verder heel veel gekleurde kitch en alle mogelijke snackbars. De snacks worden op straat gegeten. De mensen lopen rond met vleesstokjes, bekertjes yoghurt of sap, kommetjes fruit of ander eten.
Wij aten lekker en gingen om zeven uur met de taxi naar de Sichuan Opera. Het is een theater in een groot overdekt theehuis in een park. Wij hadden mooie zitplaatsen bij een tafeltje en kregen zoveel jasmijnthee als we maar wilden. De voorstelling bestaat uit meerdere onderdelen waarbij allerlei Chinese en Sichuanese (provinciale) theatervormen te zien zijn. Anderhalf uur genoten we van wervelende zang- en dramaoptredens. De Chinese muziek was afwisselend hoge zang en meeslepende percussie. De toneelspelers droegen prachtige kostuums. We genoten o.a. van de puppetshow, een mooie pop die met stokken bewoog. Er was een heel knappe schaduwvoorstelling.Twee handen die allerlei dieren vormden. Het hoogtepunt was de maskershow. Op onverklaarbare wijze veranderden de gezichten van de acteurs. Een groen masker werd bijv. geel nadat een waaier heel snel langs het gezicht ging. Ongelooflijk! Tussendoor nog een vuurspuwende acteur. Het was heel bijzonder om zo tussen de Chinezen te zitten en zo'n gevarieerde en prachtige Chinese show mee te maken.