Van noord naar oost

Sri Lanka, Nilaveli

Vandaag gaan we van het noordelijkste puntje naar de oostkust. We reden over de dam en brug die het noorden en zuiden verbindt. Dat water heet hier nog de Indische oceaan. Er stonden weer vele lange vissersnetten in het ondiepe water met aan het einde de fuik. Het landschap was hier vlak met veel meertjes en reigers. Een ideale plek voor de verbouw van rijst. Na de oogst van de rijst wordt het onkruid platgebrand en het land omgeploegd. Op dit droge land worden de rijstzaadjes met de hand gezaaid. Als alles gezaaid is, moet er 3 centimeter water staan, anders kunnen de zaadjes niet kiemen. Daarna wordt er steeds meer water bij gedaan, totdat het uiteindelijk geoogst kan worden.
We hebben inmiddels alle stadia van de teelt gezien. De regering stimuleert de verbouw van rijst want in 2021 moest men verplicht volledig overschakelen op biologische teelt. Op zich een uitstekend plan. Er was echter geen overgangsperiode ingesteld. Zonder de meststoffen en gewasbescherming was de oogst 20% lager en mede door droogte moest men zelfs rijst uit China importeren.
De rijstvelden wisselden af met bossen. Er stonden weer waarschuwingsbordjes met olifanten erop. Die olifanten houden geen rekening met het verkeer. Schildpadden ook niet. Vanmorgen waren er een paar flinke regenbuien en dan gaan de schildpadden blijkbaar lopen. Een flinke schildpad wilde voor onze auto oversteken.
Bij Trincomalee bezochten we de Hindoestaanse Koneswaram tempel. Deze is gebouwd op de Swami rots (de Konesar Malai) en is gebouwd voor de Hindoestaanse god Lord Shiva in de gedaante Konesar. Dit was waarschijnlijk in de Chola-tijd rond het jaar 1000. (De Chola's waren een Tamil-dynastie uit Zuid-India van de 2e tot de 13e eeuw.) Het complex werd tussen 1622 en 1624 verwoest tijdens koloniale religieuze aanvallen. Op de plek werd uit het puin fort Frederick gebouwd. Men had echter een paar belangrijke beelden begraven. Toen deze eeuwen later gevonden werden zijn ze herplaatst en werd de plek voor hindoe-pelgrims een belangrijke plaats om te bezoeken. Voor ons is het natuurlijk interessant om te zien en de uitleg te krijgen. Heel kleurrijk, met veel geverfde beelden die allemaal een symbolische betekenis hebben. De boeddhisten volgden hun ceremonie vol overgave en emotie. Echter, heel oneerbiedig gezegd, vergelijkt een buitenstaander het met de Efteling.
Hierna reden we door de poort van Fort Frederick terug. Dit fort werd oorspronkelijk in 1624 gebouwd door de Portugezen maar de Nederlanders hebben het in 1675 herbouwd. Het is ook nog in Franse en Engelse handen geweest.
Ons hotel ligt even buiten Trincomalee in Nilaveli. We hebben een appartement op de 2e verdieping waardoor we vanaf het terras uitkijken op de zee. Omdat we op de hoogte van de boomkruinen zitten zien we de apen hun avondmaaltijd plukken en eten. Het is een speciaal apenras: de Ceylonhoelman (Semnopithecus priam). Ze slingeren en springen van tak naar tak.
Want zeker in de vakantie, blijft aapjes kijken altijd leuk.

Weer een boeiende reis Frouke. Met heel veel mooie foto’s. Leuk om te volgen.