Geen snorkelweer...

Belize, Placencia

Opnieuw kregen we vanmorgen bericht dat de snorkeltour niet doorging. Het weer was te slecht en het was onveilig. Echt balen want vandaag was de laatste kans. Het woei iets minder hard maar er was flink wat regen voorspeld.
Dit schiereiland is zo smal dat er maar één hoofdweg overheen loopt. Er zijn maar een paar korte zand- zijweggetjes. Voor de toeristen is er een sidewalk aangelegd met wat winkeltjes, particuliere huisjes en een enkel eettentje. Het loopt leuk en gemakkelijk. Maar het is onvoorstelbaar hoeveel troep en plastic er bij de huisjes en langs het pad ligt. Men had in de coronatijd toch best een schoonmaakactie kunnen houden. Er staan ook weinig prullenbakken maar de mentaliteit is vooral verkeerd. Zelfs het kerkhofje ziet er onverzorgd uit.
We waren nog niet klaar met de wandeling of er kwam een enorme hoosbui. We konden nog net bij de brandweer schuilen. Geukkig duurt zo'n bui niet langer dan 15 minuten maar overal waren plassen op de weg.
In Belize heeft men geen tuc tucs maar golfkarretjes. Er zijn heel veel Amerikanen die hier een vakantiehuis hebben en daar passen de golfkarretjes natuurlijk beter bij. Ze zijn echter lang niet allemaal goed overkapt want we zagen heel wat drijfnatte passagiers op de achterste bank zitten. Veel oudere Amerikanen zijn de afgelopen jaren terug naar Amerika gegaan, men wilde betere medische verzorging. Om de paar meter staat wel een huis of bar te koop. Die leegstaande huizen bevorderen natuurlijk ook niet een mooie toeristische aanblik. Men vertelde ons dat het ook niet erg druk is terwijl het eigenlijk het hoogseizoen en de beste vakantietijd is. Voor onze begrippen is Belize erg duur. Vooral de (groeps)excursies zijn duur. Ze variëren van 120 - 275 dollar (euro) p.p. excl. 12,5% belasting. Soms met lunch en aan het begin van de middag ben je weer terug. Verder is er eigenlijk niets te doen op het schiereiland, zeker met slecht weer. Je ziet hier dan ook geen backpackers.
Tussen twee en vier uur was het droog dus de was kon naar buiten en ik kon heerlijk bij het hotel de zee in. De temperatuur van het water was warm en de golven waren zo hoog dat je lekker kon meedeinen.
Morgen gaan we verder naar het zuiden en hebben we toch nog een (veer)boottocht op de Caribische zee.

Wat jammer dat het snorkelen niet door kon gaan,dat is een de dingen die ik zo ontzettend mooi vind. Misschien komt er ergens nog een kans. Ik geniet heel erg van je verhalen!!!!!

Gerda 2023-03-22 08:52:38

Jammer dat jullie niet hebben kunnen snorkelen terwijl Albert zo goed had geoefend van te voren. Wie weet komt er nog wel een kans.

Fons en Teunie 2023-03-22 14:04:41

Dikke pech en dan toch zo goed voorbereid. Duimen voor nog een herkansing!! Toch kijk je altijd met grote verbazing naar hoe bewoners van zo'n dorp zo'n troepje ervan kunnen maken. Inderdaad vanuit milieuoogpunt een drama. Frouke hoe komt het dat Belize zo 'prijzig' is als je merkt dat het toerisme afneemt? In hoeverre hebben ze wel of geen export naar andere landen om geld te genereren? Hoe is de levensstandaard?

Ineke 2023-03-22 19:11:40

Placencia is afhankelijk van het toerisme. Nu de Amerikanen weggegaan zijn, hebben alle lokale winkeltjes, bars e.d. ook minder inkomsten. Elke paar meter stond er weer een pand te koop. De vaste kosten blijven gelijk dus dan gaat de prijs omhoog. Dat zagen we ook bij de lodges. Tien gasten zullen niet kostendekkend zijn. Belize heeft maar 400.000 inwoners en is half keer zo groot als Nederland. Dus daar kan ook niet veel door geproduceerd worden. Heel veel grond is ongebruikt (waaronder het Mayagebergte en de moerassen). Er zijn zeker grote plantages, maar in handen van particulieren. De inlanders die daar werken wonen in heel simpele huisjes. Er is wel veel liefdadigheid, er staan heel veel kerken. Natuurlijk zijn er ook betere huizen, maar ong. 40% leeft onder de armoedegrens. De toeristenindustrie (duiken, e.d.) geeft lokaal wel goede inkomsten. Nee helaas, in deze vakantie kan er niet meer gesnorkeld worden. De zee is te ruig door de hevige wind.

Frouke.en.Albert.op.reis 2023-03-23 01:14:01

Zo zie je maar dat Coca Cola echt overal komt….